Sunday, May 25, 2008

Uniform sekolah pulak yang salah!... hei... entahlah!

Uniform sekolah bagi pelajar perempuan sexy? Betul ke tu? Baju ke yang sexy atau minda kita yang tidak boleh di kawal?

Berasak-asak soalan itu memenuhi ruang fikiranku. Seingatku, uniform sekolah sekarang ini telah pun digunakan lebih dari tiga puluh tahun! Semenjak aku di sekolah menengah dulu, aku pun dah pakai uniform macam tu!.. Kenapa baru sekarang di sedari uniform sedemikian itu sexy?

Terfikir juga, adakah pelajar-pelajar lelaki semasa aku bersekolah dulu tidak ada nafsu? Dengan sebab itu jugakah walau apa pun uniform pelajar perempuan ketika itu tidak akan menarik perhatian mereka? Jadi, adakah pelajar lelaki zaman sekarang ini nafsu serakahnya lebih aggressive, sehingga baju kurung yang berupaya menutup aurat pun boleh meransang gelora kelakian mereka?

Sekiranya difikir secara rasional, lelaki tetap lelaki. Ransangan sex lelaki terhadap perempuan memang telah ujud sejak azali. Cuma yang membezakan ialah, pelajar lelaki dahulu mungkin lebih bijak mengawal naluri dan nafsu mereka berbanding pelajar lelaki zaman sekarang. Sindrom ini bukan sahaja di kalangan pelajar tetapi adalah setiap lapisan masyarakat. Sebab itu jugalah, kes-kes rogol dan sex haram berlaku di mana-mana sehingga seolah perbuatan itu bukan lagi satu perkara yang keji atau menjijikkan.

Mengapakah sindrom yang menjelikkan ini boleh berleluasa, sehingga kanak-kanak yang tidak berdosa pula sering menjadi mangsa? Salah wanita kah, atau salah lelaki kah atau salah masyarakat kah atau kita semua yang bersalah? Kemanakah hilangnya pegangan ugama yang perlu diamalkan dan kemana pula hilangnya budaya timur yang lebih beradap di dalam pergaulan antara lelaki dan perempuan? Persoalan inilah yang selalu menyesakkan mindaku!

Apabila isu uniform pelajar perempuan yang dikatakan banyak menjadi punca atau faktor-faktor yang boleh mendorong kepada berlakunya kes rogol atau sek haram, hatiku menjadi keliru!… Benarkah perlakuan sex haram dan rogol banyak didebabkan pelajar perempuan yang kelihatan sexy? Bagaimana pula gadis-gadis remaja atau wanita muda yang menjaja pusat atau hampir separuh punggungnya terkeluar dari skirt atau jeansnya yang boleh kita lihat di mana-mana sekarang? Itu belum lagi yang memperagakan ‘buah epal’ mereka yang seolah sengaja mahu menarik perhatian orang yang memandangnya.

Jadi, adakah adil sekiranya uniform sekolah sahaja pula yang disalahkan? Dan sekiranya kerajaan bersetuju untuk menukar uniform itu, maka ibu bapa pula yang terpaksa menanggung beban untuk membeli uniform yang baru! Siapa yang untung dalam perkara ini? Siapa lagi kalau bukan pengedar textile dan pengusaha pembuat uniform sekolah yang rata-rata kebanyakkannya adalah ‘orang-orang depa tu….”

Apa yang ku coretkan hanyalah pandangan peribadi ku sahaja. Bagaimana pun, elok jugalah sekiranya pembaca budiman sudi memberi komen untuk kita
berdiskusi….

No comments: