Sunday, December 26, 2010

Eh!.. Azam kita sama?

Tahun baru Hijrah baru sahaja berlalu beberapa minggu, dan sekarang tahun baru Masehi pula akan menjengah beberapa hari sahaja lagi, namun adakah keduanya itu memberi apa-apa makna kepada kehidupan kita pada hari ini?

Itu adalah salah satu satu persoalan yang tidak semua orang boleh atau bersedia menjawabnya kerana tidak semua orang akan menghayati atau ghairah menunggu kehadiran tahun-tahun baru  itu dalam hidup mereka, melainkan hanya peningkatan angka pada umur mereka. 

Secara amnya, nekcun sendiri tidaklah terlalu ghairah di dalam menunggu kehadiran tahun baru, tidak kiralah tahun Hijrah atau Masehi kerana bagi nekcun, datanglah berapa banyak pun tahun baru tetapi kalau kita sendiri tidak menghargai atau berusaha merubah apa yang ada dalam hidup seharian kita, maka ianya memang tidak akan memberi apa-apa makna. Sebaliknya, kalau kita memang sentiasa menghargai setiap sa'at yang ada dalam hidup kita ini, maka tanpa kehadiran tahun baru pun kita pasti mengharapkan setiap hari yang mendatang itu akan memberikan sesuatu yang bermakna dalam hidup kita.

Nekcun sengaja mencoretkan isu ini kerana ramai kawan-kawan dan sahabat handai nekcun yang bertanya: "Apa azam nekcun tahun baru ni?" pada setiap kali kami bertemu dan berbicara. Sebenarnya nekcun hargai semua pertanyaan kekawan tu kerana itu menandakan mereka menyayangi nekcun dan masih mahu ambil tahu pasal keadaan kehidupan nekcun. Maka apa yang dapat nekcun katakan hanyalah... "Terus berusaha mendapatkan keredhaan dan rahmat Allah untuk ke Syurga Firdaus".   

Namun hati nekcun jadi agak sedih bila ada seorang kawan nekcun yang berkata, "Apalah nekcun ni... kita tanya pasal azam tahun baru tau, bukan pasal buat amal ibadah!.." Tapi, nekcun tidak salahkan kawan nekcun tu, kerana mungkin dia tidak dapat memahami maksud yang tersirat dari jawapan nekcun itu.

Nekcun yakin, semua orang Mukmin dan Mukminat memang bercita-cita ke Syurga Firdaus kerana itulah syurga yang paling istimewa, namun tidak semua orang boleh ke sana kalau tanpa keredhaan atau rahmat dari Allah SWT. Dan untuk mendapatkan keredhaan dan rahmat Allah, kita perlu terus bertakwa dan berusaha mendapat 'kasih sayangNya' setiap masa tanpa mengira hari, bulan atau pun tahun dengan mengerjakan amal ibadah yang disyariatkan Nya.  

Maka, di dalam kehidupan harian, nekcun selalu menggunakan konsep yang sama. Pastinya semua orang mahukan kehidupan yang terbaik segalanya, bagaikan apa yang terdapat di Syurga Firdaus. Oleh itu, untuk mendapatkan yang terbaik dalam kehidupan (simboliknya Syurga Firdaus), kita perlu terus berazam dan berusaha mencari serta mendapatkan kebaikkan itu pada sepanjang masa, dan bukannya hanya pada masa-masa tertentu sahaja.

Dan dengan sebab itulah nekcun membuat azam pada setiap hari dan setiap masa dan bukan pada ketika menyambut tahun baru sahaja, kerana azam yang dibuat pada waktu-waktu tertentu mungkin akan mudah dilupai sekiranya tindakan yang perlu diambil bagi memastikan azam itu dilaksanakan memerlukan tempoh masa yang tertentu.

Bagi nekcun, setiap hari yang dapat kita temui di dunia ini adalah hari yang amat berharga di mana kita perlu membuat azam dan terus melaksanakan azam itu selagi kita masih bernyawa kerana azam yang kita buat semalam mungkin tidak sebaik azam yang kita buat pada hari ini. Contohnya: "Hari ini aku mahu solat sekurang-kurangnya 30 raka'at (solat wajib + sunat) atau pun, hari ini aku mesti membaca sekurang-kurangnya 2 muka surat Al-Quran!". Dan untuk ke esok harinya, mungkin kita perlu membuat azam yang lebih baik lagi bagi menambah amalan kita itu sekiranya kita terus mahu menjadikan Syurga Firdaus sebagai destinasi yang kita tuju. Maka konsep yang sama juga perlu dilakukan bagi mencapai kehidupan yang terbaik ketika di dunia ini.

Memang nekcun tidak dapat nafikan bahawa "Syurga Firdaus" memang adalah destinasi yang nekcun cita-citakan bagi kedua-dua kehidupan iaitu ketika di dunia yang fana ini dan juga ketika di akhirat kelak. Maka untuk mencapai cita-cita itu, nekcun perlu memastikan yang nekcun mempunyai azam setiap pagi ketika bangun dari tidur dan perlu melaksanakan semua azam itu pada hari yang sama kerana bagi nekcun, azam yang dibuat semalam sudah tidak memberi makna pada hari ini kerana keupayaan kita pada hari ini mungkin sudah tidak sama dengan keupayaan kita semalam.

Bagaimana pun, apa yang nekcun coretkan ini hanyalah pendapat peribadi nekcun sendiri. Tidak berkait samada dengan yang hidup atau yang mati... sekadar ingin berkongsi pendapat. 

Dikesempatan ini juga nekcun ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru kepada semua kekawan yang sentiasa nekcun kasehi. Semoga semua azam dan cita-cita kekawan akan mendapat keberkatan dan kerahmatan dari Allah dan semoga kita semua berjaya ditempatkan di "Syurga Firdaus". InsyaAllah. 

Wednesday, December 8, 2010

Hati tawar kerana kopi tawar...

"Apa tawar ajer air kopi ni?" kedengaran Pak Yob bertanya setelah menghirup air yang dihidangkan oleh isterinya, Mak Temah.

"Gula dah habis..." jawab Mak Temah selamba.

"Kenapa tak pergi beli?" soal Pak Yob lagi.

"Sape nak pergi beli?" tanya Mak Temah balik.

"Minta tolonglah si Budin tu pergi beli!.." arah Pak Yob.

"Saya beri dia duit RM3.00 untuk pergi kedai beli gula, dia kata tak cukup!.. tu yang dia tak beli tu!.." acuh tak acuh Mak Temah menjawab.

"Hai!.. RM3.00 tak cukup nak pergi kedai beli gula? Mahal sangat ke harga gula tu?" rungut Pak Yob.

"Laa... tak kan awak tak tahu? Kan baru ni Kerajaan dah naikkan lagi harga gula... naik 20 sen lagi. Dah tu Budin kata, Kerajaan pun dah naikkan juga harga petrol... jadi RM3.00 mana cukup kalau dia nak beli gula sebab harga gula sajer dah RM2.10 sekilo, belum harga minyak petrol motor dia RON 95 yang dah naik lagi kepada RM1.90 seliter. Takkanlah si Budin nak isi minyak seliter sahaja, dah tentu petrol station tu pun tak mahu layan kalau dia nak isi seliter sajer. Itulah sebabnya duit RM3.00 yang saya bagi tu tak cukup!.." jelas Mak Temah panjang lebar.

"Kenapa awak tak beri dia lebih sikit?" soal Pak Yob lagi.

"Mana saya ada duit lagi?... duit pencen awak tu bukannya banyak sangat, takat RM500.00 sebulan, macam mana nak belanja lebih-lebih? Nak bayar duit letrik lagi, duit air lagi, duit nak beli ubat kita lagi... jadi duit belanja dapur kenalah tak boleh lebih dari RM3.00 sehari... Kita bukannya menteri atau pun orang kaya... jadi kalau harga barang asyik naik sajer... kita kenalah berlapar dan minum air tawar sahaja!.." balas Mak Temah dengan nada agak sedih.

"Eh!... hari tu, aku ada baca surat khabar yang Kerajaan dah janji yang harga minyak RON 95 tak akan naik dan subsidi gula pun tak akan diselaraskan lagi tahun ni... tapi kenapa pulak naik lagi sekarang?" soal Pak Yob agak gusar.

"Manalah saya tahu!.. kita rakyat marhain ni nak boleh buat apa? Terpaksa terima sajerlah apa yang Kerajaan nak buat, walaupun kita terpakasa menderita. Jadi, awak tu janganlah kecoh-kceoh sangat... minum sajerlah air kopi tawar tu!..." ujar Mak Temah seolah terkilan.

"Eeemm... nak buat macam mana, Kerajaan nak suruh kita minum air tawar... jadi Kerajaan tak bolehlah nak marah atau pun menyesal kalau hati rakyat-rakyat marhain pun jadi tawar nak pilih mereka lagi nanti!..." dengan nada penuh maksud tersirat, Pak Yob meneguk air kopi yang semakin kelat rasanya.

Thursday, November 25, 2010

Hebatkah GPS menunjukkan jalan?

Rasa nak menangis nekcun dibuatnya apabila membaca surat khabar semalam yang mengisahkan seorang isteri di Johor yang sedang mengandung sebulan, mati kerana di kelar dan besar kemungkinan adalah perbuatan durjana suaminya sendiri.
Seingat nekcun, kisah isteri yang sedang mengandung mati akibat perbuatan durjana suaminya ini bukanlah kali pertama yang berlaku di Malaysia ini kerana sebelum ini pun pernah ada kisah seorang isteri yang mengandung mati kerana didera dan di pijak oleh suaminya sendiri, tetapi nekcun dah tak ingat di negeri mana...
Eeemmm.... mengapakah harus begitu jadinya? Adakah lelaki yang bergelar suami ini sudah tidak punya ugama atau pun akal fikiran? Di manakah diletaknya akal yang Allah kurniakan untuknya itu? MasyaAllah!... apa sudah jadi dengan manusia yang tidak berhati perut ini? Sanggup menjadikan dirinya lebih hina dari seekor binatang!..
Itulah akibatnya apabila akal yang Allah anugerahkan sebagai sesuatu yang memuliakan manusia dari makhluk-makhluk yang lain di dunia ini sudah tidak diletak di tempat yang betul!.. Manusia-manusia sebegini membiarkan nafsu mengawal kehidupan mereka dan bukannya akal fikiran. Inilah akibatnya kalau hidup hanya mengejar keduniaan dan mencampakkan Allah jauh-juah dari hati mereka!... Na'uzubillah!...
Oleh sebab itulah Allah turunkan Al-Quran sebagai panduan dan juga Ilmu kepada manusia untuk keselamatan kehidupan di dunia dan akhirat, tetapi... berapa ramaikah manusia yang benar-benar berpegang kepada ajaran Al-Quran pada hari ini?...
Astagfirullahilazim!... semoga Allah sentiasa mengampunkan dosa-dosa kita dan sentiasa menganugerahkan dan mengekalkan hidayahNYA ke dalam hati-hati kita!... Janganlah kita jadi manusia yang tidak berpegang kepada ajaran Al-Quran.
Sekiranya kita mengejar dunia, dia tidak akan pernah puas dan sentiasa meninggalkan kita. Tetapi kalau kita mengejar akhirat, dia akan tetap menunggu kita. Namun hanya kita sendiri yang perlu tahu menentukan ke belah manakah arah kita akan berada di akhirat nanti, samada kita mahu di syurga atau pun di neraka!... Allah telah memberi kita pilihan itu, maka terserahlah kepada kita jalan mana yang hendak kita pilih kerana Allah telah pun memberikan petunjukNYA kepada kita!...
Jangan salahkan Allah kalau manusia itu dimasukkan ke neraka kerana dia yang telah memilih jalannya sendiri. Allah maha adil dan maha pemurah dengan memberikan manusia segala pilihan yang mereka mahu, tetapi manusia itu sendiri yang tidak mahu mengambil kesempatan itu ketika di dunia ini. Semoga kita tidak termasuk ke dalam golongan manusia yang rugi ini...
Kita tidak perlukan GPS untuk memilih jalan yang betul ke akhirat kerana Al-Quran yang Allah turunkan lebih lengkap dari GPS. Oleh itu, sukalah nekcun mengingatkan diri nekcun sendiri dan juga kekawan semua supaya terus mendampingi Al-Quran sebagai teman sejati kita di dunia ini kerana Al-Quran tidak akan pernah meninggalkan kita atau pun berpaling tadah dari kita.

Sunday, November 14, 2010

Sabarkah aku?...Hanya Dia yang tahu!...

Hati nekcun benar-benar tersentuh setiap kali menonton rancangan Khabar Haji di Astro Oasis. Terasa bagai hendak terbang ke sana ketika itu juga bersama mereka menjadi tetamu Allah SWT lagi di Masjidil Haram dan menziarah makam Rasullullah SAW di Masjid Nabawi.


Walaupun mengerjakan Ibadah Haji merupakan satu-satunya perkara yang semua orang tahu banyak dugaan yang perlu dilalui ketika melaksanakannya, terutamanya ketika ukuf di Arafah, melontar jamrah, bertawaf dan bersa'ai, tetapi kita tidak akan pernah serik untuk mengerjakannya walaupun berkali-kali kalau ada peluang yang mengizinkan. Malah segala dugaan yang kita lalui itu bagai menjadi satu nikmat yang tidak dapat kita ceritakan apabila kita berjaya mengharunginya sehingga kita selesai mengerjakan ibadah rukun Islam yang kelima itu dengan segala kesabaran dan kesempurnaan.
Sabar adalah satu sifat yang perlu ada dalam diri setiap muslimin dan muslimat, tidak kira ketika mengerjakan ibadah Haji atau pun di mana sahaja, selagi kita bernyawa. Ada ustaz memberitahu bahawa sifat sabar itu adalah wajib kerana Firman Allah yang mengatakan 'Sabar adalah separuh dari Iman'.
Apabila sabar adalah separuh dari iman, maka untuk menjadikan seseorang itu beriman dan bertakwa kepada Allah, ia wajiblah mempunyai sifat sabar dalam dirinya selain amalan-amalan lain yang wajib ia laksanakan.
Ingin nekcun berkongsi sedikit ilmu yang telah disampaikan oleh ustaz tentang sifat-sifat sabar ini. Secara asasnya kita wajib bersabar ketika melaksanakan perkara-perkara berikut:-
1) Sabar meninggalkan perkara-perkara yang haram dan berdosa. Memang susah untuk kita manusia meninggalkan perkara-perkara yang menjadi kegemaran kita tetapi kekadang meyalahi hukum syarak, maka di sinilah perasaan sabar itu wajib ada dalam diri kita untuk terus mendorong kita berusaha meninggalkan perkara-perkara yang haram dan berdosa. Jangan sekali-kali kita berputus asa untuk kembali ke jalan yang diredhai Allah seandainya kita telah tersasar. Kita perlu terus berusaha memperbaikki diri kita walaupun kita dicemoh, dicaci dan dipinggirkan oleh masyarakt yang kononya 'bertamadun' kerana kita menghindari perkara yang haram dan berdosa.
2) Sabar di dalam mengerjakan perkara-perkara ta'at atas perintah Allah. Tidak dapat dinafikan bahawa memang susah untuk kita melaksanakan perintah Allah tanpa sebarang dugaan dan halangan. Contoh yang paling mudah adalah menjaga solat 5 waktu. Berapa ramai di antara kita yang tidak dapat menjaga solatnya dengan baik dan sempurna kerana melebihkan kepentingan duniawi dari perintah Allah itu. Maka di sinilah sifat sabar itu benar-benar kita perlukan supaya kita tidak akan merasa susah di dalam mengerjakan apa juga perintah Allah. Ibadah Haji dan ibadah qurban adalah contoh beberapa ibadah yang akan menguji kesabaran kita sebagai umat muslimin dan muslimat.
3) Sabar atas ketibaan musibah-musibah dari Allah. Ini juga adalah salah satu ujian Allah yang ramai antara kita tidak dapat menerimanya dengan redha. Sesungguhnya Allah yang maha mengetahui segalanya, Dia yang menjadikan kita maka Dia yang mengetahui segala keupayaan dan kelemahan kita. Percayalah!... Allah hanya akan menguji kita dengan kedatangan musibah yang kita upaya menghadapinya sahaja. Allah itu maha pengasih lagi maha penyayang, maka kalau kita diuji dengan musibah, pasti ada hikmah atau nikmat di sebaliknya yang Allah hendak beri pada kita. Kalau tidak di dunia, kita pasti akan mendapatnya di akhirat. Oleh itu, wajiblah kita bersabar atas ketibaan musibah dari Allah kerana sekiranya kita bersabar, maka pastinya Allah tidak akan menganiaya hambanya yang bersabar.
Sempena Hari Raya EidilAdha atau Hari Raya Qurban tidak lama lagi, sukalah nekcun mengingatkan diri nekcun sendiri dan juga kekawan yang dikasehi agar kita meningkatkan kesabaran kita dan jadikanlah ialah sebagai pembantu kita di dalam mengharungi hidup yang sementara sahaja di dunia ini. Semoga berkat sabar dan takwa kita kepada perintah-perintah Allah SWT, kita akan beroleh kenikmatan dan kesejahteraan yang berkekalan di akhirat kelak. Wallahualam!...

Friday, October 29, 2010

Sanggupkah kita berQurban?...



Pejam celik pejam celik kita sudah pun hampir kepada bulan Zulhijjah tidak lama lagi. Bulan yang memberi pahala ‘pengurbanan’ bagi umat Islam iaitu pengurbanan dari segi penyerahan jiwa dan hati kepada Allah dan juga pengurbanan tenaga di dalam melaksanakan rukun-rukun ibadah Haji. Disamping itu, bagi umat Islam lain yang tidak berkesempatan melakukan ibadah Haji juga adalah digalakkan ‘berqurban’ dengan menyembelih binatang ternakkan berkaki empat untuk diberi makan kepada fakir miskin dan insan-insan yang memerlukan.
Adapun perkataan ‘Qurban’ adalah diambil dari perkataan Arab ‘Qarib’ iaitu dekat atau rapat. Maka ‘Qurban’ yang dilakukan pada 10 Zulhijjah dan hari-hari Tasyriq adalah mendekatkan atau merapatkan diri dengan Allah. Adalah dijelaskan bahawa hukum untuk melakukan qurban ini adalah ‘sunat muaqat’ atau sunat yang dituntut bagi insan-insan yang mampu.
“Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berqurbanlah” (Surah al-Kauthar – ayat 2).
Sebenarnya ada beberapa lagi ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis Nabi SAW yang menuntut untuk orang-orang mukmin & mukminat mengerjakan ibadah Qurban. Jadi nekcun rasa, sebagai seorang mukmin yang sentiasa bersyukur kepada Allah, marilah kita sama-sama menginfakkan sedikit dari rezeki kita untuk melakukan ibadah Qurban pada tahun ini kerana terdapat banyak hikmah dan kebaikkan dari ibadah qurban ini seperti yang diberitahu oleh ustaz:-
1) Untuk menambahkan pahala amalan kita kerana kita tak tahu berapa banyakkah amalan kita yang telah diterima Allah.
2) Untuk menghapuskan dosa-dosa kecil kita masa lalu. (Dengan syarat kita sentiasa menjaga solat dan ibadah-ibadah lainnya).
3) Untuk mendekatkan diri kita kepada Allah. (Melaksanakan perintah Allah).
4) Untuk menambahkan keberkatan rezeki yang diberi Allah.
5) Sebagai tanda syukur kepada nikmat Allah.
6) Sebagai tanda kekuatan ekonomi Umat Islam
7) Sebagai menunjukkan kefahaman orang Islam terhadap ajaran Islam
8) Sebagai sedekah orang kaya (orang yang mampu) kepada orang miskin.
9) Mengikut jejak langkah syariat Nabi Ibrahim sebagaimana yang diikuti juga oleh Nabi Muhammad SAW.
10)Untuk sebagai kenderaan di akhirat.
Nekcun percaya ramai dikalangan kekawan semua adalah dari gulungan yang lebih dari mampu untuk melakukan ibadah Qurban yang tak seberapa itu, kerana jika kita boleh tanpa sebarang soal membayar bayaran bulanan sekurang-kurangnya RM68-00 sebulan untuk sewa Astro setiap bulan, maka apalah sangat kalau dibandingkan dengan harga lebih kurang RM350-00 untuk satu bahagian lembu Qurban yang hanya setahun sekali itu. Tambahan pula, kalau di dunia ini kita boleh membeli kenderaan berjenama yang beratus-ratus ribu ringgit untuk mendapatkan keselesaan ketika ke sana ke mari, mengapa kita tidak mahu mempunyai kenderaan yang canggih juga ketika meniti Siratulsirat kelak!..
Semoga apa yang nekcun coretkan ini akan dapat kita hayati bersama, sekadar nekcun ingin mengingatkan diri nekcun sendiri dan juga berkongsi sedikit ilmu dengan kekawan yang sentiasa nekcun kasehi… Marilah kita berpesan-pesan walaunpun hanya sebaris ayat!... Wallahualam…

Friday, October 15, 2010

Seimbangkah makanan yang diberi?....

Dalam pada seronok menghadiri 'open house' sana sini di bulan Syawal, kini nekcun telah terpaksa kembali kepada rutin harian yang lebih menyebukkan sehingga kekadang tu rasa 24 jam macam tak cukup untuk sehari. Namun nekcun tetap bersyukur kepada Allah kerana masih memberi kesihatan yang baik dan sempurna kepada nekcun sekeluarga untuk terus hidup dan menikmati rezeki dan nikmat-nikmat Allah di dunia dan di bumi Malaysia yang aman tenteram ini walaun pun terpaksa berkejar ke sana ke sini.


Ketika nekcun makan tengahari dengan seorang kawan ketika balik dari satu perbincangan di PKNS beberapa hari lepas, ada dia mengemukakan soalan yang amat menarik perhatian nekcun yang nekcun rasakan boleh dikongsi bersama kekawan semua.


Kawan: "Hajjah tahu tak apa itu manusia?"

Nekcun: "Hai takkanlah itu pun tak tahu... manusia tu oranglah!.."

Kawan: "Mengapa Allah jadikan manusia itu ada roh, ada jasad, ada akal, ada hati dan ada nafsu?"

Hai!... dia ni nak kena ni!... sengaja nak test aku pulak!... bisik hati kecil nekcun agak bosan dengan telatah kawan nekcun seorang ni. Namun tiba-tiba hati nekcun berdetik dan teringat akan kata-kata seorang ustaz pada satu kelas Ilmu yang nekcun pernah ikuti.

1) Manusia perlu ada roh dan jasad kerana kalau ada roh sahaja tanpa jasad, ia bukan manusia tetapi Jin, dan jika ada jasad tetapi tidak ada roh, ia adalah mayat.

2) Manusia ada akal kerana kalau manusia yang tidak ada akal dia adalah sama macam haiwan kerana manusia yang tidak berakal adalah manusia gila, tidak boleh berfikir.

3) Manusia perlu ada hati kerana hati yang akan menimbulkan perasaan dan perasaan itu akan mendorong akal untuk menguasai seluruh gerak laku manusia. Tanpa hati dan perasaan manusia tidak akan merasakan apa-apa di atas kejadiannya.

4) Manusia perlu ada nafsu kerana tanpa nafsu, tiada apa yang akan dapat membezakan antara manusia yang beriman atau sebaliknya. Nafsu juga sebagai penggerak atau pencabar kepada akal dan hati untuk berfungsi dengan betul.


Nekcun: "Oooh!... you sengaja nak test saya ya?" nekcun menempelak sambil tersenyum.

Kawan: "Bukan test tetapi sengaja nak mengimbau kembali apa yang ustaz dah cerita hari tu! I tahu kalau kita tak ingat mengingati begini, kita akan lupa apa yang ustaz ajar, betul tak? Eeemm... sedap juga lauk kat sini ya!... oh ya!... apa yang kita makan ini adalah makanan yang seimbang yang diperlukan oleh jasad kita, jadi apakah makanan-makanan seimbang untuk roh, akal, hati dan nafsu?"

Nekcun: "Hei!... you asyik nak suruh I jawab!... kali ni you jawablah pulak!..." nekcun menyarankan.

1) Makanan yang baik untuk roh adalah amalan-amalan soleh dan juga amalan-amalan yang disyariatkan oleh Islam sebagaimana yang terkandung dalam Al-Quran dan Hadith. Amalan membaca Al-Quran juga akan menjadikan Roh sehat dan tenteram.

2) Makanan yang baik untuk akal adalah Ilmu iaitu 'ilmu Duniawi dan ilmu Ukhrawi'. Tanpa Ilmu yang betul, akal tidak akan dapat berfikir dengan baik. Ilmu yang dipelajari juga perlu diseimbangkan antara ilmu keperluan dunia seperti ilmu Science, Methametik dll dan juga ilmu keperluan untuk menuju ke akhirat iaitu Ilmu Ugama seperti Tauhid, Fiqh, Tasauf dan segala yang berkaitan syariat Islam.

3) Makanan yang seimbang untuk hati adalah Iman dan Takwa. Apabila manusia beriman dan bertakwa kepada Allah, maka tidak akan ada rasa hasad dengki dalam hatinya, tidak akan ada rasa marah atau tidak redha akan apa yang berlaku dalam kehidupannya. Iman dan Takwa yang kukuh akan menjadikan hati sentiasa bersyukur dan redha maka ia akan menghilangkan rasa stress dan menghindarkan segala penyakit dalam hati. Dengan Iman dan Takwa, manusia akan sentiasa dekat kepada Allah.

4) Makanan yang seimbang untuk nafsu adalah tidur & berkahwin. Ketika tidur, nafsu manusia akan berada dalam keadaan yang normal dan terkawal dari nafsu yang berlebihan, manakala melalui perkahwinan akan dapat memenuhi segala kehendak nafsu fikrah seorang manusia dan akan menjauhkan manusia dari kejahatan maksiat.


Begitulah sedikit sebanyak yang nekcun dan kawan nekcun bincangkan ketika kami memberi makanan seimbang untuk jasad kami. Namun, kami tetap masih berusaha untuk menseimbangkan makanan-makanan untuk roh, akal, hati dan nafsu kami kerana kalau ada di antara salah satunya tidak mendapat makanan yang seimbang atau sepatutnya, mungkin perjalan kehidupan kita untuk menuju alam akhirat akan pasti bertemu dengan banyak onak dan duri yang kalau tidak betul-betul diperbaikki, ianya mungkin akan menjadikan kita sebagai manusia yang rugi ketika kembali kepadaNYA kelak.
Yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kita sendiri. Marilah kita ingat mengingati walaupun hanya sebaris ayat..... Semoga kita semua akan mendapat makanan yang seimbang yang diperlukan oleh roh, jasad, akal, hati dan nafsu kita!..

Friday, October 1, 2010

Betul ke Raya sebulan?....


Hari raya adalah hari di mana ramai kaum keluarga dan sahabat handai akan dapat bertemu dan mengiratkan lagi siratulrahim. Begitulah juga keluarga nekcun dan juga keluarga di sebelah Atok.
Hari raya kali ini, keluarga sebelah Atok telah mengadakan perjumpaan keluarga semua adik beradik dan anak cucu-cicit mertua di sebuah hotel di Sungai Petani. Memang seronok bila sekali sekala semua ahli keluarga dapat berkumpul. Riuh rendah dibuatnya di sekeliling ruang di tepi kolam renang hotel itu ketika majlis perjumpaan keluarga itu diadakan kerana lebih kurang 120 orang kaum keluarga kami telah menghadiri perjumpaan tersebut, dari yang tua sampai yang baby. Almaklumlah, Atok mempunyai 8 orang adik beradik dan Atok pula adalah yang no. 7, sedangkan Atok pun dah bercucu, maka apatah lagi semua kakak dan abang beliau semuanya dan beranak pinak dan bercucu-cicit. Itulah yang menjadikan perjumpaan keluarga itu seronok dan menggembirakan.
Ketika kembali di rumah nekcun di Shah Alam, nekcun dan atok pun tak berhenti juga dapat jemputan 'open-house' di sana sini hingga dapor rumah nekcun macam dah merajuk pulak kerana nekcun tak gunakan dia agak lama!... hehehe...
Kalau Ramadhan sebulan, maka meraikan Syawal pun sebulan jugalah!... begitulah rata-rata nekcun mendengar gurau senda kekawan apabila bertemu ketika meraikan beberapa 'open house' yang sempat nekcun kunjungi.
Memang tak salah kita meraikan hari raya di bulan Syawal ini sebulan penuh sebagai meraikan kemenagan kita setelah berpuasa sebulan di bulan Ramadhan, tetapi... adakah kita merayakan Syawal ini mengikut amalan-amalan yang seharusnya supaya amalan yang telah kita laksanakan di sepanjang Ramadhan berjaya diterima Allah atau sebaliknya?
Ustaz ada memberikan beberapa perkara yang harus kita lakukan semasa meraikan kedatangan Syawal agar Ramadhan kita tetap terpelihara dan keriangan menyambut hari raya kita pula akan tetap mendapat keberkatan:-
<> gambar nekcun, atok, anak2, menantu2 dan cucu <>>

1) Lakasanakanlah puasa Sunat 6 hari di bulan Syawal kerana pahalanya adalah bagaikan kita berpuasa sepanjang tahun. Janganlah kita tidak melakukan puasa sunat hanya kerana terpaksa memenuhi undangan 'open house' setiap hari!...

2) Menziarahi kaum keluarga terutamanya kedua ibu bapa dan saudara mara yang lebih tua.

3) Mengiratkan siratul-rahim antara sesama Islam - utamakan yang rapat dan yang dekat (lebihkan saudara mara dan jiran tetangga) perlu diziarahi dahulu atau dipanggil untuk 'open house'. Jangan kita panggil kekawan yang jauh sedangkan jiran sebelah rumah kita lupakan.

4) Teruskan menjaga dan jangan abaikan waktu solat walau pun kita sibuk dengan amalan ziarah menziarahi dan menghadiri 'open house'. Adap bersalaman dengan maharam dan bukan mahram juga perlu dijaga kerana yang haram tetap haram walaupun ketika meraikan hari raya.

5) Mengasehi, memberi dan menyantuni fakir miskin dan anak-anak yatim. Lebih elok sekiranya 'open house' kita dapat menggembirakan juga mereka-mereka ini. Adat memberi duit raya atau 'angpow' juga akan lebih bermakna dan berkat sekiranya diutamakan kepada gulungan ini daripada kepada anak-anak saudara yang ibu bapanya sudah sedia orang yang berada dan mampu.

6) Memperbaiki hubungan dan menyelesaikan permasalahan sekiranya ada terdapat selisihan faham sebelum itu. Berma'af-ma'afanlah agar siratulrahim akan dapat disambung kembali.

Begitulah sedikit sebanyak yang dapat nekcun kongsikan dengan kekawan, sekadar ingat mengingati....

Di hari yang mulia ini, sukacitalah nekcun menjemput semua kekawan yang sudi dan ada kelapangan datang ke teratak nekcun di Shah Alam. Nekcun tidak membuat sebarang 'open house' yang khusus tetapi rumah nekcun sentiasa terbuka kepada kekawan!... Semoga Allah akan sentiasa memberkati persahabatan kita dan akan menerima segala amalan kita selama ini.
"Kueh tat dalam tin. Ma'af zahir batin!..."

Thursday, September 23, 2010

Tak sama dengan Malaysia tanah airku!..










Alhamdulillah, setelah beberapa lama nekcun sekeluarga menyambut dan meraikan kedatangan Syawal di beberapa tempat, negeri dan negara, akhirnya kami selamat kembali ke tanah air dan rumah kami di Shah Alam pada hari Selasa 22/9/2010. (Nekcun beraya ke negara asal belah emak nekcun dan beberapa negara lain yang berhampiran selepas itu!.. hehehe..)


Hujan emas di tempat orang, hujan batu di tempat sendiri, walau apapun keadaannya sedap lagi di tempat sendiri! Itulah ungkapan Melayu yang nekcun sekeluarga dapat rasakan ketika jauh dari Malaysia!…


Nekcun rasa, masih tidak terlambat untuk nekcun mengucapkan SELAMAT HARI RAYA, MA’AF ZAHIR BATIN kepada kekawan semua.




Nekcun juga ingin mengambil kesempatan ini untuk memohon ampun dan ma’af dari kekawan kerana tidak dapat membalas kad-kad dan juga SMS ucapan selamat hari raya yang telah dikirim /dihantar kepada nekcun disebabkan beberapa sebab yang tidak dapat dielakkan. Namun, ketahuilah bahawa nekcun amat menghargai semua kiriman kekawan itu dan nekcun berharap agar persahabatan yang terjalin akan terus kekal sehingga ke akhir hayat….

p/s: Sajer nak share ngan kekawan beberapa gambar-gambar yang sempat nekcun rakamkan sebagai kenangan…





<> teringat masa honeymoon dulu... hehehe...










<> Atok sempat ambil dan rasa buah kurma yang fresh tu!...









<> Terlupa sekejap yang cucu ada kat depan tu tengok Tok ayah & Tokma dia posing!... hehehe...

Tuesday, August 31, 2010

Dapatkah kita mengekalkan HidayahNya?...

Alhamdulillah, bersyukur kita kerana telah berjaya sampai hingga ke tahap 10 malam terakhir Ramadhan di mana phasa Allah akan menghindarkan kita dari api neraka.
Dan dengan itu marilah kita terus memohon keredhaan dan rahmat Allah untuk terus mengurniakan hidayahNYA kepada kita. Ustaz ada menasihatkan agar pada malam-malam ini kita sentiasa berdo'a agar Allah akan terus memberi hidayah kepada kita dan tidak akan mencabutnya dari hati kita kerana jika Allah mencabut hidayah dari hati kita, maka akan rugilah kita ketika kembali kepada NYA kelak. Janganlah kita menjadi orang-orang yang rugi!...
"Ya Allah!.. janganlah KAU cabut hidayah yang telah Kau beri pada hati-hati kami. Sesungguhnya Kau yang Maha menganugerah dan maha memberi..."
Oleh itu, marilah kita terus berusaha mencari keredhaan Allah di malam-malam yang barakah ini dengan terus menyerahkan diri kepadaNYA, berikhtikaf dan bermunajat, mencari Lailatulqadar!...
MA'AF ZAHIR BATIN DAN SEMOGA SENTIASA MENDAPAT HIDAYAH DARI ALLAH!..

Friday, August 13, 2010

Bagaimana kita akan dapat bertemunya?...

"Carilah Lailatul Qadar di sepanjang Ramadhan Al-Mubarak!"
Semalam ustaz ada memberi beberapa cara untuk kita mencari Lailatul Qadar, kerana bukan semua orang boleh bertemu dengan Lailatul Qadar. Hanya orang-orang yang mendapat keredhaan Allah sahaja yang berpeluang bertemu dengan Lailatul Qadar.
Untuk mencari Lailatul Qadar kita perlulah:-
1) Hendaklah sentiasa mengerjakan suruhan Allah & meninggalkan larangan Allah sepanjang masa, lebih-lebih lagi sejak dari awal Ramadhan sehingga ke akhirnya, terutamanya keperluan menjaga solat, iaitu solat wajib dan solat-solat sunat.
2) Sentiasa mengasehi orang lain kerana Allah amat mengasehi orang-orang yang teguh ukhwahnya sesama insan (tidak memutuskan siratulrahim) dan hanya orang yang dikasehi Allah sahaja yang akan dapat bertemu Lailatul Qadar.
3) Bersihkan harta dunia yang kita ada dengan berzakat dan memperbanyakkan bersedekah dengan ikhlas.
4) Bersihkan diri daripada dosa-dosa dengan memperbanyakkan bertaubat dan berdo'a serta bermunajat kepada Allah. InsyaAllah, mustajab do'a-do'a orang yang sedang berpuasa sehingga waktu berbuka dan masa yang paling mustajab berdo'a adalah ketika hampir berbuka puasa.
5) Berdo'a dengan penuh semangat, ikhlas dan sepenuh hati. Memohon kepada Allah supaya kita dipertemukan dengan Lailatul Qadar.
6) Berdo'a untuk kebaikkan kedua ibu bapa (termasuk ibu bapa mertua untuk siapa yang telah berkahwin) kerana Allah hanya akan memberi keredhaan kepada hamba-hambanya apabila hambanya itu mendapat keredhaan ibu bapanya. Apabila ibu bapa mendapat do'a anak-anaknya, maka mereka juga (dari dalam kubur bagi yang sudah meninggal) akan mendo'akan agar anak-anaknya di dunia akan dapat bertemu dengan Lailatul Qadar.
Adalah diberitahu bahawa kita akan hanya bertemu Lailatul Qadar dalam pada masa kita beribadah. Maka sebab itulah digalakkan agar kita berikhtiqaf di masjid-masjid terutamanya pada 10 malam terakhir Ramadhan.
Sesungguhnya adalah amat beruntung bagi orang-orang Muslim yang dapat bertemu dengan Lailatul Qadar... Semoga kita termasuk ke dalam gulungan orang-orang yang beruntung itu!.. InsyaAllah...

Saturday, July 31, 2010

Ma'afkan daku, wahai sahabat-sahabatku!..

Pejam celik pejam celik, tak sedar kita dah hampir ke penghujung Syaaban, dan tak berapa hari lagi kita akan menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak pulak. Alhamdulillah, kalau dipanjangkan umur lagi dalam beberapa hari ni, dapatlah nekcun merasa lagi menyambut Ramadhan yang barakah ini.

Sebenarnya kekadang tu berdebar juga hati, takut-takut kalau tak dapat jumpa lagi bulan yang penuh dengan keberkatan ini. Iyalah!... ajal maut itu kan Allah yang menentukan dan kita tak tahu pun bila masanya akan sampai untuk kita. Mungkin hari ini kita sehat walafiat, tiba-tiba esok lusa dah dipanggil untuk mengadapNYA. Maka, kita sebagai hambaNYA harus redha akan apa pun yang diaturkanNYA untuk kita.

Sehubungan bulan Ramdhan Al-Mubarak ini, sukacitalah nekcun nak minta ma'af pada semua kekawan yang mengenali nekcun, dan semoga siratulrahim antara kita akan terus terjalin di dalam mengukuhkan ukhwah sesama Islam. Disamping itu, semoga amalan puasa kita akan diterima dan diberkati oleh ALLAH SWT.

"Sesungguhnya tidak akan masuk syurga orang-orang yang menyekutukan ALLAH dan juga orang-orang yang memutuskan siratulrahim sesama insan".

Lanjutan dari firman di atas itulah, nekcun mengambil kesempatan ini memohon ampun dan ma'af dari semua kekawan sekiranya ada nekcun terkasar bahasa selama kita berkenalan dan amat diharapkan persahabatan kita akan terus kukuh sehingga ke akhir hayat. Janganlah kita memutuskan siratulrahim hanya disebabkan berkecil hati di atas kesilapan kekawan kita yang mungkin tidak disengajakan. Mema'afkan sesama insan adalah sesuatu yang amat ALLAH sukai.

Selamat menyambut bulan Ramdhan Al-Mubarak kepada semua kawan-kawanku!... Semoga segala amalan kita semua akan lebih diberkati dan diterima oleh ALLAH. InsyaAllah.

Saturday, July 24, 2010

Eh!.. tertipu lagi ke?...

Masa nekcun pergi ke kedai runcit yang berhampiran rumah nekcun pagi tadi kerana hendak membeli kelapa parut, nekcun terdengar seorang pakcik tu bertengkar dengan tauke kedai.

Hangat juga pertengkaran mereka itu, tetapi nasib baiklah tauke kedai tu tahu etika menghormati pelanggan, maka akhirnya pertengkaran itu dapat diselesaikan dengan amannya.

Pakcik : "Kenapa pulak harga gas ni jadi RM16.30? Dulu kan hanya RM14.90 sen sahaja?"

Tauke: "Harga gas dah naik, pakcik."

Pakcik: "Iyalah... itu pakcik tahu! Kan kerajaan kata naik 10 sen sahaja sebab nak kurang subsidi, tetapi kenapa kedai kamu naikkan sampai RM1.40 sen? Kamu nak tipu pembeli ya?" sergah pakcik tu, seolah marah benar kerana tauke kedai cuba menipunya.

Tauke: "Apa pulak saya tipu, pakcik!.. betullah Kerajaan kata gas naik 10 sen, tapi itu untuk satu kilo, sedangkan kapasiti gas dalam tong ni 14 kilo, jadi kenaikan satu tong gas adalah RM1.40 sen lah!.." balas tauke kedai tu dengan suara yang tenang dan sabar.

Pakcik: "Eh!.. kalau gitu kenapa Kerajaan beria-ia mencanang kata kenaikan harga petrol dan gas tidak akan membebankan rakyat iaitu 5 sen dan 10 sen sahaja!.. Dah tu semua orang yang di interview dalam TV pun bukan main lagi menyokong!... Kenapa mereka tak terangkan betul-betul perkara ini pada rakyat macam pakcik ni?.. Nampaknya kami rakyat marhain ni tertipu lagilah ya?.." ujar pakcik tu meluahkan perasaannya sambil mengeluh.

Tauke: "Itu saya tak berani nak komenlah pakcik!.. bukan pakcik rakyat marhain sahaja yang susah sekarang, kami peniaga-peniaga runcit pun terkena juga percikkannya bila kerajaan nak menyelaraskan subsidi sekarang ni!.."

Pakcik: "Hah!.. itu satu lagi. Kata penyelarasan susbsidi adalah kerana tidak mahu orang yang tidak layak mendapat subsidi turut mendapat faedahnya dan sebab itulah susbsidi dikurangkan. Habis tu rakyat marhain macam pakcik ni, warganegara yang sah yang telah berkorban membangunkan negara sejak zaman sebelum merdeka dulu, macam mana? Bukankah pakcik layak mendapat subsidi barangan tu? Jadi bolehkah pakcik bayar harga gula dengan harga RM1.65 lagi sekarang walaupun harga setelah pelarasan subsidi jadi RM1.90 sen?" soal pakcik tu dengan naifnya.

Nekcun tengok tauke kedai itu hanya menggeleng, namun jelas nampak riak simpatinya pada pakcik itu.

Berdetik juga hati nekcun bila mendengar pertengkaran mereka itu. Ada juga betulnya apa yang dikatakan oleh pakcik tu!.. Tak semua rakyat marhain faham akan tektik bagaimana pelarasan subsidi ini dilaksanakan. Dan yang paling mustahak bagi mereka, mengapakah rakyat marhain warganegara yang sah, yang telah banyak berkorban untuk negara tercinta juga perlu menderita kerana pelarasan subsidi ini hanya kerana Kerajaan mahu mengurangkan defisit negara yang semakin meningkat? Siapakah yang telah merasa 'manisnya' sehingga defisit negara meningkat begitu banyak? Adakah orang-orang kampung yang masih perlu kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang?

Nekcun benar-benar tidak berani hendak menjawab persoalan ini kerana, siapalah nekcun untuk memberi jawapan!...

p/s: Ada kekawan nekcun yang memberi komen pada N3 yang terdahulu supaya kita bertukar. Bertukar apa ya?... tukar tong gas ke?....hehehe... sendiri mau ingatlah kan beb!..

Sunday, July 18, 2010

Asyik naik sajer... bila nak turun?


Semalam nekcun pergi pasaraya yang dekat dengan rumah nekcun untuk beli sedikit barang keperluan dapur.
Macam biasalah kalau hujung minggu, orang akan ramai di pasaraya dan que nya agak panjang ketika hendak membayar.

Dalam masa menunggu que tu nekcun terdengar satu couple yang berbaris di belakang nekcun berleter pasal harga barang-barang dah mula naik terutamanya harga gula dan telor ayam.
Isteri: "Minyak petrol naik 5 sen, kenapa gula kena naik 25 sen?"
Suami: "Kerajaan nak kurangkan subsidi sebab negara dah banyak defisit!"
Isteri: "Siapa yang buat defisit banyak-banyak tu? Bukan kita! tetapi kita rakyat pulak yang kena tanggung bebannya sekarang!.. Dahlah semuanya kena tax... kita kerja terok-terok 12 bulan tetapi bila dah kena bayar tax, kita hanya dapat gaji untuk 10 bulan sahaja setahun sebab yang 2 bulan lagi tu kena tolak untuk bayar tax!.." kedengaran si isteri seolah melepas geram.
Suami: "Alaah... awak bising-bising kat sini pun siapa nak dengar komen awak tu!" balas si suami seolah bosan dengan leteran isterinya.
Isteri : "Itulah abang tu!.. kita ni bolehlah tahan lagi kalau gula atau telor naik harga, tapi macam mana orang yang mencari rezeki dengan menjual kueh tu? Saya hairan betullah... setiap kali nak masuk bulan Ramadhan & Syawal, pasti gula dan telor ayam akan naik harga! Kalau tak naik harga, barang2 tu pulak susah nak dapat!.. Tak tahulah macam mana harga kueh-kueh raya tahun ni, saya pasti mesti melambung juga harganya!.."
Suami : "Haaa!.. kalau begitu, bulan puasa nanti tak payah buat bubur atau kueh manis! cukuplah makan manis buah kurma sahaja. Dan bila hari raya nanti tak payah beli biskut-biskut macam selalu tu lagi..!"
Isteri : "Hah? Tak payah beli biskut raya? Habis tu kalau ada tetamu datang nak jamu dengan apa?" dengan nada yang agak tegang si isteri bertanya.
Suami: "Apa susah!... kalau tetamu datang, jamu sajer dengan jejemput bawang atau ikan bilis!.. lagi sedap!.."
Isteri: "Senangnya abang bercakap!.." gertus si isteri seolah kecewa dengan sikap suaminya.
Eeemm... entahlah! Nekcun yang mendengar perbualan mereka tu pun agak bersetuju juga dengan apa yang dikatakan oleh si isteri tadi tu. Memang ada betulnya, terutamanya tentang kenaikan harga barang-barang keperluan setiap kali kita hendak menyambut bulan Ramadhan dan Syawal. Itu belum lagi kenaikan harga barang-barang makanan basah seperti ayam, daging, cili dan sayur-sayuran!.. Sekarang ni, kalau ke pasar basah, bawa duit takat RM100.00 tak nampak apa pun... Ikan kembung yang setahun lalu RM9.00 sekilo sekarang sudah RM13.00 sekilo.
Tentang bayar tax tu lagilah nekcun setuju sangat! Memang betul apa yang dikata oleh si isteri itu kerana ianya memang nekcun rasai. Kita kerja setahun tetapi pada hakikat sebenar kita hanya mendapat gaji paling lebih untuk 10 bulan sahaja. Terutamanya bagi pekerja yang mendapat gaji RM10,000-00 ke atas sebulan kerana % cukai adalah yang maksima 26%. Cuba bayangkan, kita dibayar gaji RM10,000-00 sebulan tetapi potongan cukai berjadual yang dipotong dari gaji kita adalah sekitar RM2,300-00 sebulan.
Itu belum lagi termasuk cukai pintu, cukai tanah, cukai kereta, cukai kerajaan/perkhidmatan 5 -10% dan macam-macam cukai lagi.
Tak tahulah, macam mana kita rakyat marhain nak menghadapi semua ini... Kalau orang yang bergaji puluhan ribu pun mengeluh, macam manalah agaknya orang-orang kampung yang pendapatannya tidak menentu itu hendak menghadapi semua ini... sedangkan di sana sini dilaungkan bahawa ekonomi negara kita sedang meningkat! Apa yang meningkat ya?... nekcun pun tak faham dan tak berani nak komen kalau RM100.00 sudah tidak banyak nilainya ketika ke pasar sekarang ini...

Thursday, July 8, 2010

Tahniah, rakan-rakan novelis tersohor!...

Minggu ini nekcun agak sebuk sedikit kerana banyak pula aktiviti yang kebetulan perlu dihadiri di sepanjang minggu.

Petang tadi baru nekcun sampai kembali di rumah setelah 3 hari 2 malam terpaksa 'berkurung' dan boleh dikirakan '2nd honeymoon' dengan atuk. Dan dengan sebab itu juga nekcun terpaksa batalkan tugas-tugas lain untuk tiga hari tu...
Tapi, apa yang nekcun nak cerita ni bukanlah pasal '2nd honeymoon' nekcun tu, tapi pasal majlis lawatan Dato' Seri Najib Tun Razak, yang mana juga telah melancarkan akhbar SINAR Harian di Kumpulan Karangkraft pada hari Selasa 6/7/2010.
Nekcun rasa seronok sangat bila pihak Kump. Karangkraft telah juga menjemput nekcun untuk turut serta memeriahkan lawatan YB, PM kita tu, walau pun nekcun tidak dapat berlama-lama di sana kerana perlu pula berkejar ke tempat 'berkurung' tu.


Bagi nekcun acara sebegitu memang nekcun tidak akan lepaskan peluang kerana pada acara-acara begitulah dapat kami para novelis Kump. Karangkraft berjumpa dan bermesra-mesra.
<> nekcun bersama novelis tersohor Esya Sofea, Anis Ayuni & Dmya Hana

Nekcun seronok sangat dapat berjumpa dengan beberapa rakan-rakan novelis yang sudah 'established' dan memang telah lama mewarnai dunia novel Melayu popular di Alaf 21 dan Buku Prima termasuklah novelis-novelis tersohor yang telah dianugerahkan 'golden awards' oleh YB, Dato Seri Najib iaitu novelis Ramlee Awang Murshid, Esya Sofea, Anis Ayuni, Sharifah Abu Salim dan Dmya Hana.
Bila semua novelis-novelis berjumpa dan berbual mesra begitu memang menyeronokkan dan sentiasa tak kering gusi. Tambah-tambah lagi dengan kehadiran novelis-novelis seperti Meen Zulaikha, Ramlah Rashid, Iris Ixora, Eka Fahara dan Afiqah Farzana yang sentiasa ada sahaja idea yang hendak dibualkan.
Namun apa yang nekcun rasa seronok ialah apabila mereka semua terus memanggil nekcun dengan panggilan manja 'nekcun' dan bukannya KA. Tapi nekcun tak kisah, malahan nekcun memang seronok kalau kekawan yang mengenali nekcun memanggil nekcun dengan panggilan manja itu!.. sebabnya.... ada perkataan 'cun' tu.... hehehe... (perasanlah pulak nenek ni!..)

Dikesempatan ini sukalah nekcun mengucapkan tahniah kepada lima orang novelis tersohor yang telah dianugerahkan 'golden award' oleh YB, Perdana Menteri kita itu kerana novel-novel mereka telah terjual melebihi 300 ribu setiap judul. Nekcun turut bangga kerana ini membuktikan bahawa novelis Melayu juga boleh duduk setanding dengan novelis-novelis luar negara. Semoga semua rakyat Malaysia akan terus memberi sokongan kepada novel-novel Melayu kerana pada pendapat nekcun, kualiti novel-novel Melayu tidak kurang juga hebatnya dari novel-novel Barat atau pun Indonesia.
p/s: Teringin nak jadi novelis tersohor macam rakan-rakan yang 5 orang tu... Tak tahu bilalah agaknya novel nekcun nak mencecah jualan macam novel-novel mereka ya?.... Nekcun selalu berdo'a agar satu hari nanti novel-novel nekcun juga akan mendapat sambutan di pasaran dengan jumlah yang sedemikian. InsyaAllah, semoga Allah akan memakbulkan do'a dan harapan nekcun ini, kerana nekcun percaya Allah itu maha Pengasih lagi maha Penyayang.

Wednesday, June 30, 2010

Baju Raya atau persediaan puasa?...

Oleh kerana nekcun ada hal sedikit di SUK pagi tadi, maka nekcun tidak ikut kekawan lain makan tengahari, sebaliknya nekcun makan sendiri selepas urusan di SUK selesai.
Kalau makan berseorangan begitu memang biasalah nekcun suka ambil tempat yang agak tersorok jadi tak adalah nampak canggung sangat sebab sorang-sorang.
Tengah nekcun sedap menyuap nasi ke mlulut tiba-tiba nekcun terdengar suara isteri satu couple yang duduk di meja sebelah nekcun mengomel pasal tukang jahit yang dah tak mahu ambil bajunya untuk disiapkan sebelum raya. Si suaminya, nekcun tengok buat selamba ajer bila isterinya mengomel tu.

Isteri : Bang!.. macam mana ni, kalau baju raya tak ada?
Suami : Pakailah mana baju yang ada!
Isteri : Mana boleh?... Malulah!.. nanti orang ingat abang tu 'sengkek' sangat sampai tak mampu nak belikan Ayang baju baru!
Suami : Memang betul pun abang sengkek!... nak buat macam mana?
Isteri : Hish!.. tak baik tau abang cakap macam tu!... nanti elok-elok duit banyak, hilang pulak!
Suami : Sebab abang takut Allah marah dan ambil balik rezeki kita, maka abang tak mahu Ayang sibuk-sibuk pasal baju raya tu!
Isteri : Abang!.. apa abang cakap ni... susahlah cakap dengan abang macam ni... Tu, baju Rina dengan Shafiq pun belum cari lagi, nanti kalau shopping lambat, banyak baju yang cantik-cantik dah habis dibeli oleh orang lain!...
Suami : Itu lagi buat abang sengkek!..
Isteri : Hai!... belanja untuk anak-anak pun abang kata sengkek!... Dah tu duit gaji abang yang beribu-ribu tu abang buat apa?

Kedengaran suara si isteri telah agak tinggi sehingg nekcun boleh dengar dengan jelas.

Suami : Sebab perangai Ayang yang tak sudah-sudah sebuk pasal persiapan Hari Raya sedangkan puasa pun belum lagi... itulah yang akan membuatkan abang 'sengkek' di hadapan Allah!..

Kedengaran si suami berkata seolah mengeluh! Si isteri membeliakkan matanya seolah tidak puas hati dengan komen si suami.
Suami : Ayang!.. cubalah sekarang ini Ayang fikirkan macam mana nak membuat persiapan diri kita anak beranak untuk menyambut puasa!.. macam mana nak memastikan solat kita dan anak-anak kita betul sebelum kita mengerjakan ibadah puasa kerana tidak ada gunanya kita berpuasa kalau solat kita tidak terjaga! Jangan asyik nak sebuk pasal persiapan untuk menyambut hari raya sahaja!... Tahu tak, hari raya itu adalah hari kemenangan untuk orang-orang yang telah berjaya menjalankan ibadah puasa dengan betul!... Tapi kalau solat kita pun asyik ada yang 'missed', macam mana kita nak berjaya dalam ibadah puasa?

Isteri : Eh!.. bila pulak abang dah jadi ustaz ni!...

Suami : Itulah yang buat abang rasa 'sengkek' sangat di hadapan Allah kerana abang masih tidak berjaya membimbing Ayang menjadi isteri yang solehah dan anak-anak kita sebagai anak yang soleh dan solehah. Mungkin abang ini telah terlalu memanjakan Ayang dan anak-anak dengan tidak menitik beratkan syariat Islam tetapi hanya kepada keperluan keduniaan semata-mata sahaja!...

Kedengaran si suami berkata perlahan dengan nada kesal dan wajahnya agak sugul. Kelihatan isterinya terkedu sambil menunduk tanpa berkata apa-apa.
Nekcun tiba-tiba teringat kata-kata ustaz di satu kelas yang nekcun hadiri bahawa, seorang suami yang tidak membimbing isteri dan keluarganya ke jalan yang diredhai Allah adalah seolah dia sengaja membuka jalannya sendiri ke neraka. Na'uzubillah!..
Ustaz juga berkata bahawa tidak bermakna puasa seorang Islam itu melainkan lapar dan dahaga kalau dia tidak memberatkan solatnya sedangkan solat adalah penentu bagi amalan-amalan yang lain. Sebab itulah ada dikatakan bahawa solat itu adalah tiang ugama.
Kebetulan kita sudah berada dan menghampiri bulan-bulan yang suci lagi barakah iaitu di bulan Rejab, dan kemudian bulan Syaaban dan selepas itu bulan Ramadhan, maka sukalah nekcun mengingatkan diri nekcun sendiri dan juga kekawan lain agar kita saling ingat mengingati akan keperluan kita menjaga dan memberatkan solat kita supaya segala amalan-amalan lain yang kita lakukan juga akan beroleh keredhaan dan keberkatan dari Allah SWT, InsyaAllah.
*** 'Sengkek' ertinya tidak berharta, jadi di sini sengkek bermakna tiada amalan yang boleh membantu atau dibawa kepada Allah ketika seseorang itu mengadapNYA kelak.

Tuesday, June 22, 2010

Di mana kita akhirnya nanti?...

Suka nekcun nak berkongsi beberapa perkara yang boleh kita menfa’atkan bersama di dalam mengharongi hidup pada akhir zaman ini, sebagai pedoman dan ingatan.

Semasa dalam kelas siang tadi, ustaz ada mengatakan bahawa:

“ALLAH tidak melihat di mana kita bermula, tetapi DIA melihat di mana kita berakhir”

Memang kata-kata itu sungguh simbolik dan kita tidak akan faham kalau kita tidak mahu memahaminya. Apa yang dimaksudkan di sini ialah Allah mahu melihat bagaimanakah kita akan mengakhirkan hidup kita di dunia ini sebelum kita dibangkitkan semula di akhirat kelak. Adakah kita akan mati dalam keadaan seorang yang mukmin, atau seorang yang fasik atau seorang munafik.

Kita juga harus ingat bahawa dunia ini hanyalah seperti jambatan yang akan menyampaikan kita ke alam akhirat kelak kerana dunia ini tidak kekal. Setiap yang lahir ke dunia pasti akan mati dan pasti akan menempuh alam barzah sebelum kita mendapat tempat yang kekal di akhirat kelak.

Allah yang maha mengetahui segalanya. Dia yang mengetahui segala kelebihan atau kekurangan atau kelemahan setiap makhluk yang diciptaNya. Dan sebaik-baik makhluk yang Allah cipta di dunia ini adalah manusia. Allah memberi manusia akal untuk membolehkan manusia menjadi Khalifah untuk mentadbir kehidupan di dunia ini. Allah kurniakan segala rezeki dan nikmat kepada manusia di dunia ini.

Akan beruntunglah manusia yang sentiasa mensyukuri nikmat dan rezeki yang Allah berikan dengan sentiasa bertakwa dan beriman terhadapNYA tetapi akan rugilah manusia yang tidak mengingati Allah dalam hidupnya.

Namun Allah itu maha pengasih, maha adil dan maha penyayang. Allah juga maha pengampun. Allah sentiasa mengampunkan segala dosa dan kesalahan hamba-hambaNya sekiranya hamba-hambaNya sentiasa memperbaiki diri dengan bertaubat.

Orang-orang yang sentiasa bertaubat, Allah akan beri beberapa kelebihan, antaranya:-

1) Orang yang selalu bertaubat dengan menyesali segala perbuatan dosa yang telah dilakukannya, akan sentiasa diberkati dan akan diberikan kejayaan di dalam kehidupan dan usahanya.
2) Orang yang sentiasa bertaubat adalah tanda orang yang bertaqwa.
3) Orang yang selalu bertaubat juga akan Allah kukuhkan kedudukannya.
4) Orang yang sentiasa bertaubat akan dikurniakan Allah dengan nikmat yang banyak.
5) Orang yang selalu bertaubat juga akan menjadi orang yang sentiasa diperkenankan do’anya.


Itulah beberapa kelebihan-kelebihan bagi orang-orang yang sentiasa bertaubat, menyesali segala dosa-dosa yang telah dilakukan dan hidupnya hanya bergantung kepada Allah. Segala kelebihan itu akan Allah beri dari dunia sampai ke akhirat.

Subhanallah!.. Maha besar Allah… semoga kita semua akan menjadi orang-orang yang sentiasa mendapat keredhaan Allah dari dunia hingga akhirat. InsyaAllah…

"Berpesan-pesanlah walaupun hanya sebaris ayat!.." Wallahualam...

Saturday, June 12, 2010

Banyaknya kaki lelaki...

Setelah beberapa hari berada di luar kawasan, nekcun rasa badan dah lenguh-lenguh, penat dan perlu berbuat sesuatu untuk memulihkan stamina. Jadi pagi tadi nekcun ke Kelab untuk mengeluarkan peluh di gym.

Nasib baik ada beberapa kekawan yang selalu nekcun jumpa di gym juga ada datang untuk mengeluarkan peluh pagi tadi. Dan biasalah… selepas berjaya mengeluarkan peluh beberapa titik, kami akan berkumpul pula di coffee house untuk mengganti peluh yang sudah menitik tadi…

“Hai Hajah… lama tak nampak kat gym, pergi mana?” Datin J membuka bicara.
“Ada kerja sikit kat luar kawasan. Baru baliklah ni…” balas nekcun.
“Oh!.. iyalah kan, sekarang musim cuti sekolah… ramai orang yang keluar kawasan…” ujar Datin J lagi.
“Eeemm… saya pun ingat nak ajak hubby pergi balik kampong minggu ni, tetapi dia tak mahu! Kesihan tengok bebudak kat rumah tu yang dah berangan-angan nak balik rumah Tok Wan dia!” Puan Ummi pula menyampok.
“Entahlah!... my hubby pun tak mahu pergi mana-mana dua minggu ni!... dia kata nak duduk di rumah sahaja!.. I pun hairan juga…” Mrs. Khor pula menambah.
“Eh… eloklah tu… kan elok kalau hubby-hubby kita nak duduk di rumah sajer!... tentu dia tak akan merayap tak tentu hala lagi!.. sekurang-kurangnya tidaklah kita susah hati memikirkan ke mana mereka pergi!..” sambil tertawa kecil Datin J berkata.
“Alaah!... kalau duduk di rumah tu dia melayan atau menolong kita buat kerja rumah tak mengapalah!... ini tidak!... asyik dok mengadap TV. Dah tu, siap suruh kita sediakan air kopi power root lah, tongkat ali lah dan macam-macam lagi… kononya nak tahan mengantuk!...” omel Pn. Ummi pula.
“Eh!... untuk apa pulak tu?” Puan Jee yang senyap sahaja dari tadi mula bertanya hairan.


“Apa lagi!... nak tahan mata tengok BOLA laaa…” balas nekcun sambil tertawa kerana teringat telatah atok malam tadi, sampaikan pagi tadi nekcun terpaksa tarik kakinya untuk bangun solat subuh.
“Eeeemmm… dah mula baliklah mereka tu…” rungut Mrs. Khor.
“Entah!... saya pun geram kekadang tu!... anak-anak yang lelaki kat rumah tu pun dah terikut-ikut perangai ayah mereka… semuanya kaki Bola!.. sanggup berjam-jam duduk depan TV, macamlah mereka tu pandai sangat main bola!...” Datin J turut merungut.
“Tak apalah Tin… biarlah mereka tu kaki bola dari macam-mcam kaki yang lain!...” ujar nekcun, sengaja mahu mengusik Datin J.
“Eh!... macam-macam kaki? Kaki apa tu?” berkerut-kerut dahi Mrs. Khor cuba memahami kata-kata nekcun tadi.
“Laaa… you tak tahu ke orang lelaki ni banyak kaki… boleh dikatakan semua lelaki suka banyak kaki!.. macam-macam jenis kaki mereka suka, sampai kekadang kita tak terkira dibuatnya!...” Puan Ummi pula seronok menambah serbuk perasa pada usikan nekcun tadi.
“Haiya!.. you jangan bikin gua peninglah, Ummi… mana orang lelaki ada lebih kaki… semua orang sama macam kita maaa… dua kaki jugak!..” Mrs. Khor menjawab, sengaja dengan pelat tionghuanya.
“Haiya Khor!... you balik rumah… you tanya you punya hubby, berapa kaki dia ada? I guarantee mesti dia beritahu you lebih dari dua!...” sambil ketawa terkekeh-kekeh Puan Ummi semakin seronok mengusik Mrs. Khor.
Kelihatan Mrs. Khor menggaru-garu kepalanya yang tak gatal itu. Mungkin pening dengan kata-kata Pn. Ummi tadi.
“Khor… your hubby suka tengok bola tak?”
“Suka!”
“Itu sudah kaki bola!”
“Dia suka minum minuman keras tak?”
“Suka tapi tak banyaklah!...” jawab Mrs. Khor, jujur.
“Itu sudah boleh kira macam kaki botol lah!”
“Dia suka tengok wayang?”
“Cerita bagus, mesti dia suka tengok!”
“Itu namanya kaki wayang!”
“Dia suka beli magnum ka?”
“Selalulah… mana tahu boleh menang, gua boleh jadi kaya lorrr…”
“Itu kita sebut kaki judi!..”
“Dia suka bawa perempuan lain tak?”
“Haiya!... kalau itu dia bikin, gua kasih ketuk dia punya kepala sampai pecah lorrr!...” balas Mrs. Khor sambil mengetapkan bibirnya.
“Itu macam… you banyak nasib baik sebab you punya hubby bukan kaki perempuan!” balas Puan Ummi sambil terus terkekeh-kekeh.
“Hah!... sekarang you kira… sudah berapa banyak kaki your hubby ada?” nekcun pula menyampok.
“Haiya!... itu punya kaki kah?... Kalau itu kaki, gua pun tahu maaa…” jawab Mrs. Khor sambil turut tertawa berdekah-dekah.

Eeemmm… banyaknya kaki lelaki ya!... macam mana dengan orang perempuan, ada banyak kaki jugak ke?... Tak beranilah nekcun nak komen kerana zaman sekarang ni dah tak ada yang mustahil antara lelaki dan perempuan. Apa yang lelaki boleh buat semuanya boleh jugak dilakukan oleh perempuan!..

Tetapi… apa-apa hal pun, sukalah nekcun nak mengingatkan diri nekcun, suami dan anak-anak nekcun sendiri supaya berhati-hatilah bila dah mula nak ada ‘kaki’. Buatlah ‘kaki’ yang boleh memberi manfa’at kepada kehidupan kita di dunia dan akhirat kerana semua pancaindera dan anggota tubuh badan kita, termasuklah kaki tangan kita semua boleh berkata-kata ketika di dalam kubur dan di padang mashar nanti.

Sekadar ingat mengingati…

P/s: Bila berbual-bual begini, tiba-tiba terasa rindu pada member mini parlimen di cafeteria di pejabat lama nekcun. Atok Li dan Kak Haiza, apa khabar sekarang?... ada ke isu-isu baru?... hehehe…

Tuesday, June 1, 2010

Bermanjalah pada yang sayang...

Pagi tadi nekcun benar-benar terasa betapa kita perlu belajar berdikari dan tidak sentiasa mengharap kepada suami. Apa yang nekcun alami pagi tadi memang telah menyedarkan nekcun supaya jangan terlalu manja dan mengharapkan suami membuat segalanya untuk kita.

Eeemmm…. Suspense jer bunyinya kan?.... hehehe…

Selama ini memang nekcun tidak pernah mengisi minyak kereta. Nekcun memang selalu memandu sendiri tetapi tidak pernah mengisi minyak sendiri. Apa yang nekcun tahu adalah, start engine dan terus memandu ke mana yang nekcun nak pergi. Pasal minyak atau apa-apa hal tentang kereta tu, nekcun tak pernah ambil tahu kerana semuanya suami yang uruskan.


Memandangkan pada hari Ahad dan semalam nekcun ada beberapa hal yang perlu diuruskan di beberapa tempat dan suami juga agak sibuk semalam yang membuatkan beliau balik agak lewat, jadi nekcun pun terlupa nak beritahu dia untuk mengisi minyak kereta nekcun malam tadi.
Seperti biasa pagi tadi nekcun terus sajer start engine kereta untuk ke kelas tanpa melihat indicator minyak. Tiba-tiba sajer nekcun rasa kereta nekcun macam agak tersekat-sekat enginenya. Bila nekcun tengok oil indicator memang dah reserve fuel dan jarum tanda tu memang dah sampai line merah.

Alamak!... macam mana ni? Nekcun memang tak tahu nak isi minyak sendiri. Tak usahkan isi minyak sendiri, pembuka tangki minyak sebelah mana pun nekcun tak ingat. Tapi dan dalam keadaan darurat itu nekcun Tawakkal sahajalah… terus sajer masuk petrol station yang berdekatan dan memakirkan kereta dekat pump yang kosong.
Alhamdulillah… nekcun pakir kereta pada sebelah pembuka tangki minyak yang betul iaitu sebelah kanan. Tapi lepas tu, nekcun jadi gelabah bila cari di mana pembuka tangki tu tak jumpa-jumpa!... puas nekcun membelek-belek keliling tempat duduk pemandu dan juga bawah steering tetapi tak jumpa juga!... orang di kereta sebelah dah jeling-jeling semacam sahaja.

Ingat hati nak telefon sajer hubby nak tanya macam mana nak buka tangki tapi takut pulak kerana di petrol station tidak boleh menggunakan handphone… merbahaya!.. jadi nekcun masih teruskan juga berusaha mencari di mana pembuka tangki.
Alhamdulillah… nasib nekcun baik ketika itu kerana tiba-tiba ada sebuah kereta yang sama jenis dan model macam kereta nekcun, masuk ke petrol station dan memakirkan betul-betul di sebelah pump di mana nekcun memakirkan kereta nekcun. Jadi apa lagi… nekcun pun cuba-cubalah mengintai kat mana dan macam mana dia buka tangki minyaknya.
Nak jadikan cerita, dia terpandang nekcun yang sedang terintai-intai itu dan mungkin memang rezeki nekcun agaknya, dia pun menegur…
Pemandu kereta sebelah :” Kenapa saudari? Ada problem ke dengan kereta you?”
Nekcun tergamam mendengar dia memanggil nekcun saudari!.. perasan muda lah pulak!... hehehe…
Nekcun:” Eeerrr… taaaak… tapi…”
Pemandu kereta sebelah: “Tapi apa?”
Nekcun: “ Encik boleh tolong tak?”
Pemandu kereta sebelah: “Tiada masaalah, apa yang saudari nak saya tolong?”
Nekcun: “Tolong isikan minyak kereta saya!”
Lelaki itu mengerutkan dahinya sambil merenung nekcun dengan pandangan hairan. Mungkin dia menyangka yang nekcun minta dia bayarkan harga minyak yang nekcun nak isi itu agaknya.
Nekcun: “Ma’af, bukan bayarkan minyak tetapi tolong macam mana nak pump minyak ni kerana saya tak tahu macam mana nak buka tangki minyak kereta ni!..” akhirnya nekcun terpaksa menebalkan muka menjelaskan perkara yang sebenar.
Pemandu kereta sebelah: “Oooohhh… ingatkan saudari tak cukup duit tadi!... Eemmm… kalau macam tu, mari saya tunjukkan!...” katanya sambil menekan sahaja penutup di mana pembuka tangki minyak kereta itu berada dan kemudian dia mengambil pump minyak dan masukkan ke dalam tangki kereta nekcun sehinggalah cukup harga minyak yang nekcun dah bayar tadi.
Pemandu kereta sebelah “Kereta baru beli ke?”
Nekcun: “Taaak… dah lama juga tetapi tak pernah isi minyak sendiri. Selalu hubby yang isikan!”
Pemandu kereta sebelah: “Biasalah tu orang perempuan!...bawa kereta canggih tapi tak tahu nak isi minyak!.. orang rumah saya pun macam saudari juga!... kereta tahu bawa sajer tapi bila tang isi minyak, semua harapkan suami sajer!..”
Berdesing telinga nekcun dibuatnya, tapi tahan sajerlah sebab dia dah tolong kita kan!...
Pemandu kereta sebelah: “Iyalah… tak semua perempuan macam yang saya cakap tu!... hanya yang manja dengan suami sajer yang camtu!...”
Segera dia membetulkan kata-katanya tadi. Mungkin rasa bersalah bila melihat riak muka nekcun yang agak tegang agaknya.
Nekcun: “Dah memang kenalah isteri manja pada suami!... kalau bukan isteri yang manja pada suami, siapa pulak yang suami nak manjakan? Nanti kalau isteri manja pada orang lain, suami pulak yang melenting!.. habis tu, janganlah salahkan isteri bila isteri nak bermanja!..”
Pemandu kereta sebelah: “Baiklah saudari… saya akan beritahu isteri saya yang dia sudah ada kawan yang sama sepertinya!..”
Pemandu kereta sebelah itu menjawab sambil tertawa terkekeh-kekeh. Mungkin geli hati bila teringatkan isterinya pun suka menjawab macam nekcun!...
Nekcun: “Terima kasih encik, kerana menolong saya!... dan kirim salam pada isteri encik!... katakan padanya – teruskanlah bermanja pada suami sebelum perempuan lain bermanja pada encik!..”
Pemandu kereta sebelah terus ketawa berdekah-dekah sambil menggoyang-goyangkan jari telunjuknya ke arah nekcun seolah menganggap apa yang nekcun sarankan itu satu yang amat melucukan.
Nekcun hanya tersenyum sebelum menutup pintu kereta dan kemudian meluncur laju meninggalkan petrol station itu dengan seribu macam pengajaran dan kesedaran.
p/s: Pada kekawan semua, tak salah isteri bermanja pada suami tetapi kena juga melengkapkan diri dengan pengetahuan dan bersedia kalau terpaksa berhadapan dengan keadaan yang tidak dijangka!.. Morale of the story, never ever take anything for granted.

Tuesday, May 25, 2010

Malam Santapan Amal Nur-Kasih


Pada Ahad malam semalam, seronok betul nekcun dapat jemputan dari Yayasan Nur-Karangkraf untuk turut sama memeriahkan malam Santapan Amal Nur Kasih di Dewan Merdeka PWTC yang telah diserikan dengan kehadiran Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah dan juga Dato’ Seri Shahrizat Abd. Jalil.

Yayasan Nur-Karangkraft yang ditubuhkan pada tahun 2002 adalah untuk membuka ruang kepada semua para karyawan Kumpulan Karangkraft untuk melibatkan diri dengan kerja-kerja amal bersama masyarakat.

Alhamdulillah, sebagai salah seorang novelis di Buku Prima, salah satu syarikat penerbitan anak syarikat Kumpulan Karangkraft, tidak secara langsung nekcun juga telah dijemput sama untuk memeriahkan majlis santapan Amal Nur Kasih itu.

Kemuncak di majlis santapan amal itu adalah penyampaian sijil-sijil kepada penderma dan juga penyampaian dana dari wakil penderma. Disamping itu ialah majlis penyampaian sumbangan dana kepada ibu-ibu tunggal yang disempurnakan oleh SPB Raja Permaisuri Agong.

Bagi nekcun, malam itu bukan sahaja seronok kerana dapat makan sedap, tetapi apa yang lebih seronok adalah apabila dapat bertemu dengan beberapa novelis-novelis lain dari Alaf21 dan juga Buku Prima.

Eeemm… kalau dah novelis bertemu novelis, maka… apa lagi.. keluarlah segala madah-madah indah dan gurau senda yang membuatkan kami semua sentiasa tak kering gusi.

Sekali sekala dapat bertemu rakan-rakan seperjuangan begitu memang seronok. Bagi nekcun apa yang seronok sangat ialah apabila bertambah lagi sahabat handai dan bertambah luas lagi ikatan Siratul-rahim antara kita sesama insan, itulah yang paling menyeronokkan.

p/s: Kepada semua pihak pengurusan Buku Prima, terima kasih kerana menjemput saya ke malam amal yang amat meriah itu.

Wednesday, May 12, 2010

SEANDAINYA KAU ADA...


Alhamdulillah, novel terbaharu nekcun telah mula berada di pasaran sekarang. Inilah salah satu buah tangan nekcun untuk peminat-peminat novel Melayu untuk tahun ini. Nekcun berharap benar ianya dapat memenuhi citarasa peminat novel semua.

SEANDAINYA KAU ADA sesuai untuk semua lapisan umur kerana ianya merangkumi kehidupan semua lapisan masyarakat dan umur. Semoga apa yang nekcun garapkan di dalam novel ini akan dapat memberi tauladan, kesedaran dan kebaikan kepada semua insan yang membacanya di dalam kita mengharungi kehidupan akhir zaman yang penuh pancaroba ini.

SINOPSIS:

Apabila yang diimpikan dan diharapkan tidak menjadi kenyataan walaupun ianya sudah berada di depan mata, Nur Syahirah jadi bagaikan layang-layang putus tali. Nur Syahirah berkelana ke negara yang amat asing baginya kerana membawa hati yang duka lara.

Berbekalkan kecekalan hati dan kekuatan semangat yang masih bersisa, Nur Syahirah cuba membina hidup baru di perantauan. Di dalam kehidupan global tanpa sempadan itu, Nur Syahirah bertemu dengan Isaac.

Perkenalan di alam cyber telah menjadi realiti kehidupan di alam nyata apabila Isaac menjejaki Nur Syahirah di negara yang berlainan benua itu. Cinta yang luhur membawa Isaac mencari Nur Syahirah, gadis yang dipujanya walaupun belum pernah bertentang mata.

Bagaimanapun, Nur Syahirah jadi keliru apabila Iskandar, tiba-tiba muncul antara dia dan Isaac. Amat payah untuk Nur Syahirah menerima cinta Iskandar ataupun Isaac kerana kisah pilu dahulu sentiasa membelenggu hidupnya.

Berkat sabar dan sikapnya yang tidak mudah putus asa, akhirnya Iskandar berjaya mengahwini Nur Syahirah. Dalam kekeliruan mengenali perasaan sendiri, Nur Syahirah pasrah dan berusaha untuk membalas cinta luhur suaminya itu.

Namun, apabila kebahagiaan Nur Syahirah disamping suami tercinta sudah mula menjengah, hati Nur Syahirah diduga lagi. Fazlur, lelaki yang pernah mengecewakannya dahulu kembali menagih perhatian Nur Syahirah.

Walaupun telah berkahwin dengan Rozita, wanita pilihannya, Fazlur masih mengharapkan kehadiran Nur Syahirah semula. Nur Syahirah yang merasakan bahawa Fazlur perlu mendapat sokongan dan perhatiannya, telah menyebabkan Iskandar berada dalam keadaan serba salah. Apakah reaksi Iskandar terhadap isterinya itu?

Hanya SEANDAINYA KAU ADA akan menyingkap semua rahsia, kemelut dan gelora yang telah melanda dan menyelubungi kehidupan Nur Syahirah, Iskandar, Isaac , Fazlur dan Rozita.


Apabila minda tidak dapat berfikir, ikutlah gerak hati

"Bagaimana anggapan orang kampung? Saya adalah anak gadis yang majlis perkahwinannya terpaksa dibatalkan kerana tunang saya lebih mencintai wanita lain. Syirah, anak dara yang kena reject!" ~ Nur Syahirah.

"Syirah, izinkanlah I mencantumkan kembali serpihan cinta you yang pernah hancur dahulu. I janji, I akan tetap setia pada cinta yang satu ini. Berilah I peluang ini, Syirah!" ~ Iskandar.

"Demi kebaikan Syirah dan demi cinta saya pada dia, sebab itulah saya tinggalkan dia dulu. Biarlah apa sebabnya itu terus menjadi rahsia saya tapi saya mahu dia tahu bahawa saya bukan sengaja mahu menyakiti hatinya. Saya tak mahu dia terus membenci saya kerana hanya dia perempuan yang pernah saya cinta dengan sepenuh hati saya!" ~ Fazlur.


Semoga anda semua seronok membaca novel ini... Terima kasih di atas sokongan semua!..