Tuesday, June 1, 2010

Bermanjalah pada yang sayang...

Pagi tadi nekcun benar-benar terasa betapa kita perlu belajar berdikari dan tidak sentiasa mengharap kepada suami. Apa yang nekcun alami pagi tadi memang telah menyedarkan nekcun supaya jangan terlalu manja dan mengharapkan suami membuat segalanya untuk kita.

Eeemmm…. Suspense jer bunyinya kan?.... hehehe…

Selama ini memang nekcun tidak pernah mengisi minyak kereta. Nekcun memang selalu memandu sendiri tetapi tidak pernah mengisi minyak sendiri. Apa yang nekcun tahu adalah, start engine dan terus memandu ke mana yang nekcun nak pergi. Pasal minyak atau apa-apa hal tentang kereta tu, nekcun tak pernah ambil tahu kerana semuanya suami yang uruskan.


Memandangkan pada hari Ahad dan semalam nekcun ada beberapa hal yang perlu diuruskan di beberapa tempat dan suami juga agak sibuk semalam yang membuatkan beliau balik agak lewat, jadi nekcun pun terlupa nak beritahu dia untuk mengisi minyak kereta nekcun malam tadi.
Seperti biasa pagi tadi nekcun terus sajer start engine kereta untuk ke kelas tanpa melihat indicator minyak. Tiba-tiba sajer nekcun rasa kereta nekcun macam agak tersekat-sekat enginenya. Bila nekcun tengok oil indicator memang dah reserve fuel dan jarum tanda tu memang dah sampai line merah.

Alamak!... macam mana ni? Nekcun memang tak tahu nak isi minyak sendiri. Tak usahkan isi minyak sendiri, pembuka tangki minyak sebelah mana pun nekcun tak ingat. Tapi dan dalam keadaan darurat itu nekcun Tawakkal sahajalah… terus sajer masuk petrol station yang berdekatan dan memakirkan kereta dekat pump yang kosong.
Alhamdulillah… nekcun pakir kereta pada sebelah pembuka tangki minyak yang betul iaitu sebelah kanan. Tapi lepas tu, nekcun jadi gelabah bila cari di mana pembuka tangki tu tak jumpa-jumpa!... puas nekcun membelek-belek keliling tempat duduk pemandu dan juga bawah steering tetapi tak jumpa juga!... orang di kereta sebelah dah jeling-jeling semacam sahaja.

Ingat hati nak telefon sajer hubby nak tanya macam mana nak buka tangki tapi takut pulak kerana di petrol station tidak boleh menggunakan handphone… merbahaya!.. jadi nekcun masih teruskan juga berusaha mencari di mana pembuka tangki.
Alhamdulillah… nasib nekcun baik ketika itu kerana tiba-tiba ada sebuah kereta yang sama jenis dan model macam kereta nekcun, masuk ke petrol station dan memakirkan betul-betul di sebelah pump di mana nekcun memakirkan kereta nekcun. Jadi apa lagi… nekcun pun cuba-cubalah mengintai kat mana dan macam mana dia buka tangki minyaknya.
Nak jadikan cerita, dia terpandang nekcun yang sedang terintai-intai itu dan mungkin memang rezeki nekcun agaknya, dia pun menegur…
Pemandu kereta sebelah :” Kenapa saudari? Ada problem ke dengan kereta you?”
Nekcun tergamam mendengar dia memanggil nekcun saudari!.. perasan muda lah pulak!... hehehe…
Nekcun:” Eeerrr… taaaak… tapi…”
Pemandu kereta sebelah: “Tapi apa?”
Nekcun: “ Encik boleh tolong tak?”
Pemandu kereta sebelah: “Tiada masaalah, apa yang saudari nak saya tolong?”
Nekcun: “Tolong isikan minyak kereta saya!”
Lelaki itu mengerutkan dahinya sambil merenung nekcun dengan pandangan hairan. Mungkin dia menyangka yang nekcun minta dia bayarkan harga minyak yang nekcun nak isi itu agaknya.
Nekcun: “Ma’af, bukan bayarkan minyak tetapi tolong macam mana nak pump minyak ni kerana saya tak tahu macam mana nak buka tangki minyak kereta ni!..” akhirnya nekcun terpaksa menebalkan muka menjelaskan perkara yang sebenar.
Pemandu kereta sebelah: “Oooohhh… ingatkan saudari tak cukup duit tadi!... Eemmm… kalau macam tu, mari saya tunjukkan!...” katanya sambil menekan sahaja penutup di mana pembuka tangki minyak kereta itu berada dan kemudian dia mengambil pump minyak dan masukkan ke dalam tangki kereta nekcun sehinggalah cukup harga minyak yang nekcun dah bayar tadi.
Pemandu kereta sebelah “Kereta baru beli ke?”
Nekcun: “Taaak… dah lama juga tetapi tak pernah isi minyak sendiri. Selalu hubby yang isikan!”
Pemandu kereta sebelah: “Biasalah tu orang perempuan!...bawa kereta canggih tapi tak tahu nak isi minyak!.. orang rumah saya pun macam saudari juga!... kereta tahu bawa sajer tapi bila tang isi minyak, semua harapkan suami sajer!..”
Berdesing telinga nekcun dibuatnya, tapi tahan sajerlah sebab dia dah tolong kita kan!...
Pemandu kereta sebelah: “Iyalah… tak semua perempuan macam yang saya cakap tu!... hanya yang manja dengan suami sajer yang camtu!...”
Segera dia membetulkan kata-katanya tadi. Mungkin rasa bersalah bila melihat riak muka nekcun yang agak tegang agaknya.
Nekcun: “Dah memang kenalah isteri manja pada suami!... kalau bukan isteri yang manja pada suami, siapa pulak yang suami nak manjakan? Nanti kalau isteri manja pada orang lain, suami pulak yang melenting!.. habis tu, janganlah salahkan isteri bila isteri nak bermanja!..”
Pemandu kereta sebelah: “Baiklah saudari… saya akan beritahu isteri saya yang dia sudah ada kawan yang sama sepertinya!..”
Pemandu kereta sebelah itu menjawab sambil tertawa terkekeh-kekeh. Mungkin geli hati bila teringatkan isterinya pun suka menjawab macam nekcun!...
Nekcun: “Terima kasih encik, kerana menolong saya!... dan kirim salam pada isteri encik!... katakan padanya – teruskanlah bermanja pada suami sebelum perempuan lain bermanja pada encik!..”
Pemandu kereta sebelah terus ketawa berdekah-dekah sambil menggoyang-goyangkan jari telunjuknya ke arah nekcun seolah menganggap apa yang nekcun sarankan itu satu yang amat melucukan.
Nekcun hanya tersenyum sebelum menutup pintu kereta dan kemudian meluncur laju meninggalkan petrol station itu dengan seribu macam pengajaran dan kesedaran.
p/s: Pada kekawan semua, tak salah isteri bermanja pada suami tetapi kena juga melengkapkan diri dengan pengetahuan dan bersedia kalau terpaksa berhadapan dengan keadaan yang tidak dijangka!.. Morale of the story, never ever take anything for granted.

6 comments:

pulutnyior said...

hahaha...lawak la citer k.kam ni...

noorlara said...

memang betul sesangatle nekcun ooi kekadang kite ni bila ada suami kat sebelah mulalah perkara yg boleh kita buat tetiba jadi tak pandai atau tak yakin tapi bila dia takde bolehle pulak. Apapun perlu berdikari lebih skit tapi jgn sampai suami lak amik kesemptan lepas sume ke kita.

dfario said...

Hehehehe... jgn katakan para isteri... saya pun pernah terkena masa 1st day angkat kereta continental... Dkt 10 minit cari tempat buka tangki minyak. Rupa-rupanya tolak aje bila pintu tak kunci... nasib baik dpt call member yg ada kereta continental jugak...

maza said...

hehehe....

maza lak memang tak manjakan si isteri...sebenarnya tak reti nak manjakan..keras kematu katanya..hehehe

Adila said...

hehehe kat family sy terbalik pulak
slalu mak yg isikan minyak haha
ayah bawak sampai nak kosong tangki keke~
kadang2 dia isikan hehe

sal said...

salam.he he he .Lebih kurang saya.Tapi sekarang terpaksa memandaikan diri...