Monday, May 5, 2008

Adakah Ketuanan Melayu hanya seperti harimau tua yang tidak bertaring!...

Saya amat tertarik dengan isu yang agak hangat diperbincangkan sekarang iaitu Ketuanan Melayu di Malaysia sekarang ini. Apa yang menjadi tanda tanya saya, kenapa baru sekarang orang Melayu sedar bahawa hak-hak orang Melayu telah di cabar oleh pihak-pihak tertentu. Adakah keputusan Pilihanraya Umum 12 March 08 yang lalu itu baru membuka mata dan minda orang Melayu? Kalau itulah sebabnya, apakah sebelum ini ketuanan dan hak-hak orang Melayu ini tidak perlu dipertahankan?

Inilah yang membuatkan saya berfikir panjang! Adakah jika keputusan 12 March 08 yang lalu memihak kepada ‘tuan’ yang lama sepenuhnya, semangat untuk mempertahankan ketuanan dan hak-hak orang Melayu tidak perlu digembar gemburkan seperti sekarang? Akan terjaminkah hak-hak orang-orang Melayu di luar Bandar tidak akan diragut sekiranya ‘tuan’ yang lama masih berkuasa sepenuhnya? Inilah sesuatu yang saya rasa perlu kita fikirkan sekarang!. Sepatutnya semangat ini perlu sentiasa dihidupkan sejak dulu lagi. Mempertahankan hak dan maruah bangsa & ugama adalah tanggungjawab yang bukan bermusim tetapi perlu ada sepanjang hayat!

Bagaimana pun, sebagai seorang anak Melayu, saya bersyukur kerana dengan apa yang terjadi selepas 12 March 08, kita dapat melihat apa yang sebenarnya berlaku selama ini dan sedikit sebanyak menyedarkan kita dari terus terlena. Baru hari ini kita tahu siapa gunting dalam lipatan yang mengkhianati orang Melayu. Namun tidak mustahil ‘kumpulan’ orang Melayu yang beriya-iya menegakkan hak-hak dan ketuanan orang Melayu ini hanya gah dan bersemangat ketika di perhimpunan tetapi hakikatnya dalam diri sendiri mereka hanyalah seolah harimau tua yang sudah tidak bertaring! Akan tergugatkah tindakan ‘si pemburu’ yang sentiasa menunggu peluang oleh ke alpaan harimau tua yang hanya mengaum untuk menarik perhatian?

Apa yang saya utarakan hanyalah sekadar pendapat peribadi yang sering berputar di minda saya. Mungkin ada pembaca yang mempunyai pandangan atau pendapat yang berbeza yang boleh kita kongsi bersama. Komen semua amatlah di alu-alukan…

No comments: