Thursday, June 5, 2008

Mampukah kita membendung semua ini?

Pengumuman Kerajaan menaikan harga petrol sehingga 40% memang sesuatu yang memeranjatkan banyak pihak. Memang ramai yang menjangkakan bahawa bahan itu akan dinaikkan harga dalam jangka masa terdekat ini, tetapi kenaikan mendadak sebanyak 40% itu adalah satu yang diluar jangkaaan.

Apa yang merunsingkan semua orang adalah bukan sahaja harga bahan itu yang naik begitu tinggi, tetapi ‘spinning effects’ yang akan berlaku terhadap semua keperluan harian dalam kehidupan seluruh rakyat di Malaysia inilah yang lebih membimbangkan semua orang sekarang.

Lepas kenaikan harga petrol, tariff elektrik pula akan dinaikkan yang mana kita masih tidak tahu berapa pula kenaikan itu. Apabila bahan untuk pengangkutan naik harga, dan bahan untuk menghasilkan sesuatu barangan (kuasa elektrik) juga naik harga, maka sudah tentulah produk yang terhasil dari kedua kenaikan itu akan turut naik harganya. Produk-produk ini pula adalah merupakan keperluan harian setiap orang, maka siapakah sebenarnya yang akan kesusahan? Siapa lagi kalau bukan kita semua rakyat marhain di Negara ini!...

Bagi orang yang makan gaji, mungkin akan masih ada peluang untuk mengharapkan majikan mempertimbangkan kenaikan gaji tetapi bagaimana pula bagi orang-orang yang tidak bekerja atau orang-orang kampung yang hanya ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang? Dimanakah mahu dikais lagi kalau semua barang keperluan naik harga berganda-ganda?

Mungkin ramai yang tidak menyedari, dengan kenaikan harga semua keperluan hidup ini, besar kemungkinan akan bertambah pula kes-kes ‘criminal’ kerana bagi mereka-mereka yang terdesak dan telah tenggelam punca akan sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan wang untuk memenuhi keperluan kehidupan harian. Tidak mustahil kes ragut, curi dan rompak akan bertambah. Inilah yang amat saya takuti… Tidakkah ada pihak-pihak yang berkuasa menyedari kemungkinan-kemungkinan ini?

Eeemm… entahlah… kekadang takut saya nak memikirkan segala kemungkinan itu. Sekarang ini pun, kes ragut, curi dan rompak bagai sudah tidak terkira lagi banyaknya berlaku di mana-mana… contohnya, di kawasan rumah saya, walaupun ada security guards namun pada hari Isnin baru-baru ini 3 kes pecah rumah telah berlaku dalam satu hari ketika semua penghuni di kawasan kami sedang sibuk mencari rezeki di siang hari. Terlalu liciknya mereka ini sehingga security guards pun tidak dapat menghalang mereka dari melakukan jenayah tersebut.
Sebagai rakyat marhain, apakah daya kita untuk membendung jenayah begini? Dapatkah pihak yang berkuasa membendung perkara-perkara ini dari terus berlaku kerana ada yang sehingga membahayakan nyawa? Mungkin pembaca budiman ada idea-idea lain yang boleh kita kongsi bersama demi keselamatan kita dan keluarga kita...

No comments: