Wednesday, August 20, 2008

Hukum atau Fesyen?



Ketika mahu bertolak ke ‘B’ tempoh hari, anak nekcun yang bungsu sempat berpesan untuk mencarikannya tudung yang sesuai untuk dipadankan dengan warna baju hari rayanya nanti kerana di sana terdapat banyak kain-kain tudung yang berbagai jenis dan cantik-cantik disamping harganya yang murah.

“Alaahhh… kalau takat nak cari kain tudung, kat KL ni pun berlambak!” ujar nekcun. Malas nak tercari-cari yang sesuai nanti kerana tahu sangat perangai cerewet anak nekcun yang sorang ni.

“Eeeemmm… tak sama macam beli kat sana!” jawabnya sambil memuncungkan mulutnya. Merajuklah tuh!...

“Okey… nanti ayah carikan…” segera atok menyampok bila melihat anak kesayangan dah memuncung.

Memang begitulah selalunya… bila nekcun tak beri, atok pulak yang beriya-iya nak beri. Akhirnya si montel nekcun ni pun mulalah menjadi-jadi manjanya! Mungkin sebab anak bungsu kot!... betul ke semua anak bungsu manja begitu? Entahlah… sebab nekcun ni anak sulong, selalu tegas terhadap adik-adik dan terikut-ikut pula pada anak-anak, jadi bila anak bungsu sendiri manja-manja begitu, rasa rimas pulak!... Tapi bila atok dah layan begitu, nekcun ikut sajerlah!...

Bila cerita pasal pakai tudung nih, nekcun teringat satu seminar bagaimana nak mengikat tudung supaya nampak cantik tetapi tetap menutup aurat, yang pernah nekcun hadiri sedikit masa dulu. Kekadang, terfikir juga dihati nekcun, apakah motif sebenar kita memakai tudung kepala? Nak nampak cantik atau untuk menutup aurat? Nekcun pun tak berani nak jawab soalan ini kerana nekcun sendiri hanya mula benar-benar memakai tudung dalam tempoh hampir sedekad ini sahaja iaitu sejak nekcun kembali dari mengerjakan Ibadah Haji yang pertama dulu. Memang nekcun rasa berdosa sangat kerana masih jahil dengan hukum menutup aurat sebelum itu. Semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa nekcun di atas kejahilan itu.

Tetapi sekarang kita boleh lihat hampir 80% wanita Islam di negara ini memakai tudung kepala. Tak kiralah macam mana gayanya, tetapi apa yang penting aurat yang perlu ditutup tetap ditutup. Nekcun sendiri kekadang seronok melihat bermacam-macam gaya tudung dipakai. Tapi nekcun tetap pakai gaya yang sama walau ke mana kerana tak sempat nak berlama-lama di depan cermin… Bagaimanapun nekcun tetap bersyukur kerana Allah telah menurunkan hidayahnya pada nekcun supaya segera bertaubat dari kejahilan dulu, walaupun kekadang nekcun rasa masih belum sempurna.


Nekcun berharap sangat, di bulan Ramadhan yang mulia ini, kita semua umat Islam di Malaysia ini akan mendapat keberkatan dan Rahmat Allah di dalam memperbaiki amalan kita dan juga memerdekakan diri kita dari sebarang kejahilan di dalam menegakkan hukum-hukum Islam yang syumul. InsyaAllah!...



p/s: Geli hati juga bila tengok gambar nekcun baru mula belajar pakai tudung dulu...hehehe...

3 comments:

Tie said...

Oooo pasal tudung ye...tie pakai biasa aje..tak pandai belit sana sini..lagi pun nak cepat.. Tapi tudung sekarang ni mahalnya..kat ganu ni sampai RM70 ++. Dashyat betul. Kain nipis aje, nak pakai pun rasa malu.. Kalau nak murah lagi dan selesa dlm RM30++. Kalau murah lagi kainnya cepat berbulu..Jadi kalau nak beli , tie beli kat klate je..tika balik kpg hubby, murah sikit..Tapi budak2 muda skrg pakai tudung sedangkan bajunya ketat mak ooi..Entahlah..tudung dah jadi fesyen kot..

Nek Cun said...

Memang pun... pernah masa nekcun nak beli tudung penjual tu kata 'ni jenis bawal elok kak, sebab tu mahal sikit!' Jadi nekcun balas, 'kak tak nak bawal, kak nak ikan kembong ajer, ada tak?'. Apa lagi berderai ketawa anak-anak nekcun mendengarnya.Nekcun pun macam Tie gak tak pandai nak belit-belit tuh... nekcun pakai skap yang senang ajer, janji tutup aurat!... tul tak?

Rozlan Mohamed Noor (RMN) said...

Alahai..comelnyer!! (Masa tu umur brapa ler agaknya yer )nak nyampuk skit psal kain2 tudung trend sekarang nih. Nmpaknya trend menamakan kain tudung sempena nama celebrity juga jadi perhatian. Pernah dengar tudung mawi, atau tudung jenis datuk K. Dulu kita dengar pasal kain Sheqal. Jangan terkejut lepas nih ada tudung jenis Dafi, Maya karin, atau mungkin juga tudung lan pet pet dan tudung harun salim bachik!

tul tak?