Friday, August 22, 2008

Cappuccino ke Kopi Cina?


Tengah hari tadi kawan lama nekcun datang menziarahi nekcun di pejabat. Kebetulan dah masuk waktu makan, jadi nekcun pun ajaklah kawan nekcun tu pergi cafe yang ada di bawah pejabat nekcun. Bolehlah kami sembang sambil makan minum, baru syok!…
“Hei… ko nak makan apa?”
“Entah!... sebenarnya aku dah kenyang. Aku nak minum ajer” jawab kawan nekcun.
“Ko nak minum apa?” nekcun tanya kawan nekcun lagi.
“Apa ada?”
“Semua ada… teh, kopi, nescafe, cappuccino pun ada!” jawab si pelayan cafe.
“Apo? Kopi Cino pun ado?” kawan nekcun sengaja memandang tepat ke mata pelayan tu dengan loghat N9 nya, seolah kagum dengan kelebihan di restoran itu.
“Ada… panas ada, ice blended pun ada…” pelayan cafe tu mempromosikan lagi menu yang ada di cafe itu.
“Okey… kalau gitu, bagi saya Kopi Cino satu! Aku nak raso macam manolah kopi Cino kat sini!...” jawab kawan nekcun.
“Okeylah… cappuccino dua! Saya pun nak minum sajer” tambah nekcun kerana sebenarnya nekcun pun dah kenyang juga. Cuma nak ajak kawan nekcun minum-minum sahaja.
Tak lama kemudian pelayan pun datang membawa dua cawan cappuccino untuk kami. Tanpa membuang masa, kawan nekcun pun minum air yang ada di depannya. Baru seteguk dia meminum, hampir tersembur air cappuccino tu dari mulutnya.

“Alamak!... apo pahit bonar kopi Cino nih? Setahu aku teh Cino ajo tak bergulo, rupanya kopi Cino pun tak bergulo jugak ko?” sergah kawan nekcun sambil membeliakkan matanya pada pelayan cafe tadi seolah mamat tu telah melakukan kesilapan. Kesihan nekcun tengok mamat tu terkejut dengan sergahan itu.

“Hei… apa pulak pahit! Memang inilah rasa C a p p u c c i n o, cik kak ooi!” sanggah nekcun sambil tergelak bila pelayan restoran telah meninggalkan meja kami.

“Aku tahulah!... sengaja aku nak usik mamat tu!... handsome beb!...biar dia ingat kat aku…Mesti dia ingat aku ni tak pernah minum cappuccino kan?” balas kawan nekcun sambil turut tergelak dan menepuk bahu nekcun.

“Cantik benorlah ko punya ingat!... silap haribulan dia ingat ko ni datang dari hulu mana, hinggakan cappuccino dengan kopi Cina pun kau tak tau!...” nekcun berleter sekejap.

“Eh!… ada ke kopi Cina?” tiba-tiba kawan nekcun bertanya seolah hairan pulak.
“Laaa… kan ko yang mintak tadi, tak kan ko tak tahu?” nekcun tempelak balik kawan nekcun yang suka pot-pet-pot-pet tu.
“Hei… tu aku sajer nak ngusik mamat tu, tak sangka pulak betul ada kopi Cina…” jawab kawan nekcun.
“Kalau dah orang Cino yang bancuh kopi tu, kopi Cino lah namonyo… apo susah bonar ko nak cari samado ado ke tak kopi Cino tuh?” nekcun mengajuk loghat N9 kawan nekcun.
“Banyaklah ko punya Kopi Cino!… “ kawan nekcun menepuk bahu nekcun, lalu kami berdua ketawa berdekah-dekah.
Sekali sekala seronok juga kalau dapat kenakan kawan macam tuh!… hehehe…

6 comments:

Tie said...

He he..tie suka gak cappuccino...tapi tak tahan pahit..

Nek Cun said...

Salam Tie, dah balik dari kg ke? Nekcun memang suka cappuccino tak tak leh banyak sangat, kekadang boleh jadi migraine lak...

manje said...

salam nekcun...

hehe kelako kawan nekcun tu... berani benar dia nak kenekan mamat tu... kot manje sumpahhh tak berani... manje tak minum kopi ape pun...

>>> selamat hujung minggu nekcun...

Kucing Kekenyangan said...

hahahah kopi cino??? lawak seyyy

IdzaRis said...

sy tak suka cappucino...sy suka mocha..rase lebih 'light'...

Kopi cina said...

Thin but sweet