Tuesday, May 4, 2010

Menghadapi cabaran akhir zaman...

Suka nekcun nak kongsi dengan kekawan apa yang nekcun dah belajar dua tiga hari ni. Harap-harap ianya akan dapat kita manfa'atkan bersama.
1) Apakah yang paling jauh dengan kita?
Jawapannya: Masa yang telah berlalu
2) Apakah yang paling dekat dengan kita
Jawapannya: Mati
3) Apakah yang paling berharga pada kita
Jawapannya: Masa yang ada sekarang.
Disamping itu, marilah kita renung-renungkan samada kita sedar atau tidak akan tanda-tanda atau ciri-ciri akhir zaman iaitu:-
1) Jahil yang berleluasa - zaman sekarang ramai orang yang pandai-pandai, mereka tidak jahil tetapi ilmu atau kepandaian yang ada itu bukan digunakan untuk kebaikan atau ke jalan yang Allah redhai tetapi kepada jalan yang lebih membawa kepada kemudaratan, contohnya criminal 'white collar' dan macam-macam lagi.
2) Kelalaian yang terlalu banyak - terlalu banyak hiburan yang disogokkan kepada kita. Orang jadi lupa kepada Allah SWT. Terlalu banyak hiburan tetapi fikiran tak juga tenang.

3) Harta haram terlalu banyak - banyak rezeki yang di dapati bukan dengan cara yang halal seperti rasuah, riba' dan macam-macam lagi. Rezeki itu pula diberikan untuk jadi makanan anak isteri dan menjadi darah daging anak-anak. Harta tidak memberi keberkatan kepada kehidupan dan sebab itu ramai orang yang tak cukup-cukup dengan hartanya sehingga sanggup menipu dan sebagainya untuk mendapatkan harta.
4) Fitnah terlalu banyak - sesuatu perkara akan terus diperkatakan seperti gelombang walaupun kesahihanya belum terbukti. Selain itu, orang-orang kita sendiri seperti tidak peka untuk menjaga diri dari difitnah. Finah di sini ialah apabila sikap atau kelakuan atau perbuatan atau penampilan kita akan memudahkan orang lain membuat fitnah / gosip.
5) Kemungkaran / maksiat terlalu banyak - orang sudah tak rasa malu berbuat dosa. Disamping itu ada juga yang merasakan dosa itu satu amalan contohnya perempuan yang mendedahkan aurat dikhalayak ramai tetapi menganggap kononnya apa yang mereka lakukan adalah untuk kutipan amal.
6) Hasad dengki terlalu banyak - rasa dengki telah banyak menghapuskan kebaikan sesama insan hingga sanggup bermusuh-musuhan, kata mengata dan kutuk mengutuk sesama insan.
7) Kesedihan terlalu banyak - orang hanya akan ingat Allah ketika ditimpa musibah tetapi akan lupa pada Allah ketika senang.
8) Banyaknya pemimpin yang jahat - tidak jujur, tidak ikhlas di dalam menjalankan tanggungjawab. Lebih mementingkan diri sendiri.
9) Banyaknya Ulama yang suk (jahat) - menukar hukum Allah sesuka hati hanya untuk mensesuaikan keadaan dan kepentingan diri.
10) Banyak berlaku kematian mengejut - bencana alam, penyakit-penyakit berjangkit seperti HINI, Dengue , sakit jantung dan sebagainya.
Untuk kita tidak terus tersesat ketika akhir zaman ini, kita perlu mengimbangi cara hidup kita dengan keperluan dunia dan akhirat. Banyakkan amalan soleh yang dituntut oleh Allah, banyakkan bergantung kepada Allah dari bergantung kepada yang ada di dunia semata-mata. Hendaklah kita kembali kepada Ilmu Ugama yang betul menurut syariat Islam.
Itulah beberapa informasi dan ilmu yang dapat nekcun catitkan untu kita kongsi bersama. Diharapkan ianya boleh walaupun tidak banyak, memberi sedikit kesedaran kepada kita bahawa kita ini sudah hampir benar dengan akhir zaman. Nekcun sendiri suka mengingatkan diri nekcun kerana nekcun pun tak tahu samada nekcun sempat lagi bertaubat sebelum Allah memanggil nekcun kembali kepadaNYA.
Marilah kita berpesan-pesan walaupun hanya sebaris ayat.

7 comments:

kayteeze said...

Insyaallah... akan Tie ingat semua tu. Mekasih Nekcun.. :)

tunbegia said...

sungguh insaf kanns,

salamm,

Nek Cun said...

Salam Tie...ingat mengingati adalah perkara yang baik...

---

Salam Tunbegia... ustaz selalu cakap, masih belum terlambat untuk kita insaf...

izman said...

setuju dgn entry ini. dunia sudah akhir zaman.

maza said...

salam jumaat Nekcun.. huhuhhu

sorakan satu malaysia, satu dunia..

huhuhuhu

psst; tak berani komen bebanyak lorr.. sbb semuanya kena kat batang idung sendiri lorrr..huhuhu

noorlara said...

Kita macam parang, kalau lama tak diasah akan tumpul juga, alangkah bahagianya mempunyai sahabat yg sentiasa mengingatkan kite kepada kebaikan. Semoga Alah rahmatimu.

chekdenoor said...

Salam nekcun....rindunya ...hehehehe
Coretan nekcun selalunya sangat bermakna....hmmm...memanglah nekcun ini pandai menulis ....insaf banyak ni.....heheheh

Selamat hari ibu....... coppylah hadiah anak chekdee di blog chekdee....jom sama-sama kongsi....heheheheh