Monday, February 23, 2009

Aku dan dia dalam putaran hidup ini...

Dalam keheningan pagi yang cerah aku berlari anak merentas padang yang luas, memijak rumput yang masih basah oleh cucuran embun yang menitik malam tadi.
“Hai miss Cun!..” aku ditegur mesra oleh seorang jejaka tampan.

Masa berlalu pergi tanpa ku sedari. Aku masih meneruskan tabiat ku berjogging dan berlari anak di padang yang luas. Tidak lagi di pagi yang hening. Hanya waktu petang di hujung minggu.
“Assalamualaikum KakCun!... mana suami mu? Masih di padang Golf ke?” jejaka tampan yang dahinya sudah mula meluas menegur lagi.

Walaupun ku rasa tubuhku telah mula memberat, namun aku masih terus mengamalkan aktiviti yang sudah sebati dengan diri ku. Tapi kali ini aku tidak lagi berlari-lari keseorangan. Tiga orang anak-anak ku sentiasa setia menemaniku.
“Apa khabar Makcik Cun? Dah berapa orang anak-anak sekarang?” jejaka tampan yang perutnya sudah mula memboroi terus menegur ku.

Entah sudah berapa tahun aku melakukan aktiviti berjogging itu, aku sendiri sudah tidak ingat. Kalau dahulu aku boleh menyudahkan satu pusingan dalam tempuh 5 minit tetapi sekarang aku memerlukan hampir setengah jam. Namun semangat ku masih belum luntur. Sesekali aku perlu menolak dan memimpin basikal cucuku yang sering tersangkut di rumput.
“Assalamulaikum Nekcun!... comel sungguh cucumu!... sama seperti mu yang ku lihat tidak banyak berubah dari dulu!...” jejaka tampan yang rambutnya sudah mula memutih menegur ku dengan mesra.

Oh!... dunia berputar terlalu pantas. Dari missCun ke kakCun kemudian ke makcikCun dan kini nekCun!... dia masih setia menegurku dengan penuh mesra!... senyumannya masih boleh mendebarkan hati ku!... Mengapakah dia begitu setia mengikuti perkembangan hidupku?... Namun… aku jadi keliru kerana dia masih keseorangan dari dulu hingga kini… Mengapa?... aku masih tidak punya jawapannya!... Masih adakah waktu untuk ku mendapatkan jawapannya?... Eemmm... hanya DIA yang mengetahui segalanya!...

10 comments:

Tie said...

Ha ha....ada peminat setia tu....hi hi....atokcun tak jeles ke?? he he...

izman said...

ni kisah benar ke atau idea utk buku akan datang?

Nek Cun said...

Tie... tu yang ketaq jugak ni... takut kalo atok baca N3 ni, habislah!...hehehe....

Izman, kalo kisah benar pasal plak? Tapi...itulah kelebihan orang HR ni... depa boleh baca apa yang ada dalam minda orang lain nooo... hehehe...

m.q said...

haaaa...secret admire nekcun ka tu??
syok nya da secreto de amor
^_^

chekdenoor said...

Salam,

hmmm...dulu masa mula-mula salegirls panggil chekdee makcik .....chekdee terasa sangat......hmmm.... dah tua ker aku ni....... DAN itulah sebenarnyer hakikat...... masa terus berlalu....kita terus jer sibuk.... kekadang chekdee jer perasan muda...tapi hakikatnyer dah tua....heheheheheh......

Tak apa..nekcun....asal perkataan cun maseh ada...... wah itu dah cukup bagus tu.....

Nek Cun said...

Masni, tak tahulah nekcun samada dia secret admirer nekcun ke tidak... kang kalo nekcun kata secret admirer, takut perasan sendiri plak!... hehehe...

Chekdee,memang betul macam chekdee kata tu... nekcun tak kisah orang nak panggil apa, asal ada Cun kat hujung tu, kira Ok lah kan?... hehehe... (perasan lebih plak nenek nih!)...

Sulela said...

Hahaha...saya pon terasa macam yang Nekcun rasa. Memula saya panggil orang dengan panggilan kakak/abang. Kemudian orang lak panggil saya kakak. Sekarang ni, dah dapat gelaran makcik lak...waaaaaa...

p/s: owwwhhh...Nekcun ada secret admirer yeeee...hehehe

Anonymous said...

uiks....nenek ingat sikit kat atuk tu..

karang rambut di kepala hilang ditebas dgn kayu golf lak kang....

wakakakaka

(psst:ingatan dari maza yg jeles..hmm tak der ker org nak secret2 admire kat den yo?!...kalau ada?! walamak eiiiii......)


wakakaka

chekdenoor said...

Salam nekcun.... nak memanjangkan tag mengetag ni.....

chekdee nak tag nekcun lah......

instructions:
Go to your photos folder in your computer
Go to the 6th folder of your photo
Go to the 6th picture in that folder
Put the picture on your blog
and write a description of it
Invite 6 friends to join thee challenge
link them in your blog and let them know they have been challenged

Abang Long said...

Itulah kehendakNYA.

Wahai Kekanda. Namamu sudah terpahat di Blog Abang Long. Silalah jawab dengan sejujurnya buat tatapan anak cucu cicit. TERIMA KASIH.