Thursday, July 31, 2008

Berapa lama perlu menanti begini?...

Empat hari bertugas di luar kawasan memang amat memenatkan. Tambahan minggu lepas saya juga banyak ‘assignments & presentations’ sepanjang minggu di pejabat. Ingatkan, bila dapat keluar dari pejabat, bolehlah ‘ringankan’ sikit kepala atau sekurang-kurangnya menurunkan ‘stress level’ yang dah melompat-lompat minggu lepas. Rupanya, harapan saya meleset.

Hari Isnin tu, selepas subuh sahaja saya dah tergesa-gesa ke KLIA kerana kena kejar kapal terbang yang dijadualkan pukul 8.40 pagi. Sampai di KLIA ‘just in time’. Duduk menunggu untuk boarding sempat membelek-belek slides ceramah yang akan dibentangkan nanti. Tiba-tiba saya terasa lama sangat pulak menunggu dan tiada tanda-tanda panggilan untuk masuk ke kapal terbang. Saya lihat jam di tangan sudah pukul 8.35 pagi. Beberapa penumpang lain yang berhampiran saya duduk juga mula melihat jam tangan masing-masing. Dah!… don’t tell me flight delay… ceramah dijadualkan pukul 11.00 pagi… matilah aku… dengus saya dalam hati. Tiba-tiba kedengaran pengumuman yang menyatakan ‘flight delay due to technical error on one of the door’ dan perjalanan baru dijangkakan dalam tempoh sejam lagi iaitu pada jam 10.00 pagi. Bukan itu sahaja, kami juga kena bertukar pintu masuk dari ‘Gate A5 ke Gate A4’.

Huh!… macam mana ni?… Flight 10.00 am sampai sana 11.00am. Dari airport ke tempat ceramah lebih kurang setengah jam! Mana sempat? Saya dah menggelabah. Saya lihat penumpang lain juga ramai yang menggelabah. Mulalah masing-masing mula membuat panggilan kepada pihak-pihak di sana. Masing-masing mengeluh, minta semua yang dirancang di tunda masanya. Saya juga tidak ketinggalan, segera menelefon pihak penganjur untuk menunda masa. Nasib baiklah, mereka ada aktiviti lain yang sedang berjalan maka bolehlah mereka menunda ceramah saya pada pukul 2.30 petang. Fuuuhh… lega bila pihak penganjur faham dan bersetuju. Kalau tidak, tak tentu pasal ‘credibility’ saya tercalar.

“Really aahhh… alamak, if like that, we’ll miss the chance loo…” saya terdengar seorang lelaki Cina separuh umur yang duduk di sebelah saya bercakap di telefonnya. Nampak jelas riak kecewa pada wajahnya. “I think, I’m going to sue MAS for the delay if we cannot get through that tender!” kedengaran lelaki Cina itu merungut lagi.

“Haiya… ini macam susah oooo…” katanya sambil cuba melemparkan senyuman kelat kepada saya bila kebetulan kami berpandangan. Saya hanya membalas dengan senyuman hambar kerana saya juga kecewa dengan kelewatan itu. Saya terpaksa mengatur semula semua aktiviti saya sepanjang hari itu dan hari-hari seterusnya di sana kerana kelewatan yang bukan sebab saya.

Aktiviti yang dirancangkan pukul 2.30 ptg terpaksa di tunda ke pukul 5.00 ptg kerana anjakkan aktiviti yang sepatutnya di adakan pada pukul 11.00 pagi. Saya sudah bayangkan macam mana saya terpaksa terkejar ke sana terkejar ke sini kerana satu aktiviti dan aktivit yang lain adalah di tempat yang berbeza dan agak jauh jaraknya. Dan sebagaimana yang saya sudah jangkakan, hingga pukul lapan malam saya masih belum dapat berehat pada hari itu. Akhirnya saya solat jamak taqhir sahaja untuk magrib dan isyak. Nasib baiklah pada lebih kurang pukul 6.20 ptg itu ada seorang sahabat yang memang saya selalu rindu nak jumpa tiba-tiba menelefon (Tak kiralah samada dia sengaja atau tak sengaja menelefon saya!… ada hal baru nak telefon kiter yer?). Terhibur sikit hati yang tengah ‘tension’ bila mendengar suara dia yang ‘humurous & romantic’ tuh!… hehehe…

Kekadang, kita secara tidak sedar terlalu bergantung kepada sesuatu yang kita rasakan terbaik selama ini sehingga tidak menyedari bahawa ada ‘alternative’ lain yang mungkin lebih baik. Dalam kes yang saya ceritakan, ramai penumpang yang bersama saya merasakan perkhidmatan MAS boleh dianggap sebagai yang terbaik (More reliable compared to Air Asia in terms of time schedules! Betul ke?) dengan itu kami semua memilih untuk menggunakan MAS untuk urusan rasmi/perniagaan yang mana masa merupakan faktor penting. Ramai di kalangan penumpang pagi itu membuat penerbangan pagi dengan harapan akan sampai ke destinasi pada masa yang dijangkakan untuk urusan rasmi atau perniagaan yang dirancangkan tanpa perlu mengeluarkan lebih belanja untuk hotel sekiranya datang lebih awal pada hari sebelumnya. Namun apa yang terjadi amatlah mendukacitakan, malah ada yang terpaksa menanggung lebih kerugian bila masa yang sepatutnya dia berada tidak dapat dihadiri dan menyebabkan mereka kehilangan peluang perniagaan.

Terfikir juga di hati saya, sampai bilakah perkara sebegini akan dapat diperbaikki sepenuhnya? Isu kelewatan penerbangan ini saya rasa sudah terlalu kerap diperkatakan dan macam-macam janji oleh pihak-pihak yang berkenaan telah disuapkan kepada kita, tetapi nampaknya hanya ‘indah khabar dari rupa’ dan ‘cakap tak serupa bikin’.

Eemm… entahlah, mungkin saya sahaja yang selalu terkena ‘flight delay’ nih atau pun, ada tak kekawan lain yang pernah merasa? Very frustrating kan? Lebih-lebih lagi bila macam-macam perancangan yang telah di atur di tempat yang di tuju dan kita pula terpaksa membazirkan masa tak tentu hala di airport menunggu jadual penerbangan baru!… alangkah senangnya kalau ada jet sendiri macam… tuuuuuuttttt…

1 comment:

Unknown said...

Salam Nekcun...
Memang selalu kita dikecewakan oleh orang yang kita harap-harapkan. Kalau kita tak harap kat dia orang, tak mungkin kita dikecewakan... kan? He he he...