Saturday, October 18, 2014

KEKAYAAN atau KEBAHGIAAN???

"ALLAH tidak beri apa yang kita hendak tetapi DIA beri apa yang kita perlu"

Satu statement yang amat menarik perhatian NekCun pagi ini. Kita wajib yakin akan statement tersebut kerana kita wajib percaya yang ALLAH tidak pernah buat silap. ALLAH maha mengetahui apa yang terbaik untuk kita kerana kita adalah makhluk ciptaanNYA.
Ramai yang berdoa memohon untuk jadi kaya. Tetapi ALLAH tidak beri dia kekayaan sebaliknya ALLAH beri dia kebahgiaan seperti kesihatan tubuh badan yang baik, suami/isteri/anak2 yang soleh/solehah dan jiran tetangga yang prihatin. 
Ramai antara kita yang keliru sebenarnya. Mengapa kita minta jadi kaya? Kerana kita beranggapan dengan kekayaan itu kita boleh hidup bahgia. Jadi sebenarnya apa yang kita mahukan adalah kebahgiaan bukan kekayaan. Tidak dinafikan ramai orang yang kaya tetapi tak bahgia. Rumah tangga berantakkan sehingga bercerai berai, anak2 liar tidak dapat dikawal dan sebagainya. Lihatlah berapa ramai orang-orang kaya yang bunuh diri kerana kecewa dalam hidup dan tiada ketenangan dalam hati.
Manakala orang yang biasa2 sahaja hidup mereka lebih bahgia dan aman damai kerana hidup mereka dikelilingi oleh insan-insan yang ikhlas menyayangi mereka seadanya bukan kerana harta kekayaan yang mereka milikki. Hati mereka lebih tenang dan merasakan rezeki yang mereka ada itu telah mencukupi apa yang mereka perlukan. Mereka yakin, setiap makhluk yang ALLAH jadikan itu pasti ada rezekinya setelah mereka berusaha.   
Marilah kita renung2kan apakah yang Nekcun kongsikan ini benar atau tidak...


### Sekadar mengingatkan diri NekCun sendiri supaya sentiasa bersyukur dengan apa yang ada. Walaupun hati sentiasa penuh mengharap akan 'kemunculannya' tetapi jika ALLAH belum lagi mengizikannya, maka bersabarlah wahai hatiku... Mungkin ALLAH mahu memberi NekCun yang lebih baik dari apa yang NekCun harapkan. Kalau tidak di dunia, mungkin ia akan menjadi pahala yang akan membahgiakan NekCun di akhirat kelak... In sya ALLAH.

1 comment:

maza said...

maza pilih Kebahagian! Boleh tak nekcun?

hehehe