Sunday, July 28, 2013

Berjayakah kita ketika Graduation dari Universiti Ramadhan?...

Nekcun agak terkejut apabila ada seorang sahabat nekcun berkata yang dia tak lama lagi akan graduation kerana setahu nekcun dia tidak pernah pun masuk mana-mana universiti untuk melanjutkan pelajaran. Tiap-tiap hari kami sama-sama 'berlonggok' kat satu tempat tu sambil 'tercanguk' mengadap muka  ustaz-ustaz yang bersilih ganti...

Sahabat : "Hhmmm... tak lama lagi aku akan graduation. Harap-harap dapat CGPA 4 flat..."
Nekcun : "Bila pulak kau masuk U? U mana? Course apa?" 
Sahabat : "Alaaah... kau ni buat-buat tak tahu pulak!..." ujar sahabat sambil tersengeh2.
Nekcun : "Iyalah... mana aku tahu. Hari2 aku tengok kau kat sini dengan aku. Bila pulak kau belajar?"
Sahabat : "Hai, kita sama-sama satu kelas pun kau tak perasan ke?"
Nekcun : "Hei!... jangan nak melawak ya, aku dah lama pencen, dah malas nak belajar. Bila pulak aku masuk U sama dengan kau?" soal nekcun tambah hairan.
Sahabat : "Bukan kau ajer classmate aku, semua umat Islam adalah classmate aku tau!..." jawabnya selamba.
Nekcun : "Ooohhh!... Bulan Ramadhan ke yang kau maksudkan?" 
Sahabat : "Iyalah... Bulan Ramadhan ni kan sebuah 'universiti' untuk kita 'belajar' dan melaksanakan tanggunjawab kita demi mencari kredhaanNYA... kalau dia tak luluskan kita, macam mana kita nak graduate dengan cemerlang selepas habis tempoh pengajian di 'universiti' tu?...Jadi masa inilah kita kena betul-betul laksanakan semua yang kita pelajari itu dengan seikhlasnya supaya kita boleh terus mengamalkannya walaupun setelah tempoh 'universiti' itu tamat tidak lama lagi..."
Nekcun : "Hhhmmm... betullah kata kau tu... risau juga aku dibuatnya, walau pun aku dah cuba sedaya upaya aku untuk mencari 'markah' yang tertinggi dan mendapatkan CGPA '4 flat' macam yang kau cakap tu, tapi semuanya terserah kepada DIA untuk meluluskannya..."

Itulah lebih kurang perbualan nekcun dengan sahabat nekcun tu. Ya, memang betul apa yang sahabat nekcun katakan tu. Bulan Ramadhan ini adalah bulan yang penuh kerahmatan di mana kita boleh melatih diri kita untuk melaksanakan semua perintah ALLAH dengan penuh keikhlasan. 

Sepatutnya semua umat Islam perlu merebut peluang beramal ibadah dengan sebanyak-banyak dan seikhlasnya sepanjang  Ramadhan ini supaya ALLAH akan meredhakan hidayahNYA terus berada di dalam hati kita. Dengan itu kita akan terus menjadi seorang yang soleh/solehah dengan terus melaksanakan suruhan-suruhan ALLAH walaupun setelah tamatnya bulan Ramadhan tahun ini nanti. 

Seperti kehidupan harian, di mana seseorang yang menuntut ilmu di universiti dan setelah berjaya mendapat segulung Ijazah, dia akan menggunakan kelulusan dan kepandaiannya itu untuk mendapatkan kerjaya yang baik di dalam mencari rezeki dan kehidupan yang lebih selesa. Maka konsep itu jugalah yang perlu kita praktikkan di dalam kehidupan kita seterusnya, setelah melatih diri kita untuk lebih mendekati ALLAH di sepanjang Ramadhan ini. 

Marilah kita teruskan melaksanakan semua ibadah dan amalan2 baik apa yang telah kita laksanakan sepanjang Ramadhan ini ke dalam kehidupan harian kita walaupun Ramadhan telah berlalu kelak kerana sesungguhnya mencari keredhaan ALLAH itu tiada jangka masa tertentu sahaja. Ia sepatutnya sepanjang hayat kerana hidup di dunia ini tidak kekal. Hanya kehidupan di akhirat yang kekal. Maka marilah kita menyediakan bekalan yang secukupkanya untuk menyenangkan perjalanan dan kehidupan kita ke dunia akhirat kelak dengan mengambil peluang mengumpul 'markah' setinggi-tinggi yang boleh, lebih-lebih lagi ketika di 10 terakhir Ramadhan ini... Wallahualam...

p/s: MAAF ZAHIR BATIN dan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada semua sahabat2 & bloggers yang nekcun  kasihi.   

  

No comments: