Thursday, March 22, 2012

Adakah kita pendengar yang baik?...

Terasa rindu benar nekcun untuk mengemaskini teratak nekcun yang dah agak lama tak berkemas ni kerana sejak sebulan dua bulan ni, masa amat mencemburui nekcun. Dengan umur yang dah nak masuk dalam gulungan 'emas' ni (emas kan mahal harganya, tu yang nekcun bangga nak jadi warga 'emas' tu!... hehehe...) memang cepat betul nekcun terasa letih kalau terpaksa ke sana dan ke mari lebih-lebih lagi kalau kena memandu sendiri.

Apa-apa hal pun nekcun teringin nak berkongsi satu cerita yang agak lucu ketika nekcun terlibat dalam mengendalikan sessi latihan 'Pembantu Rakan Sekerja (EAP Program)' baru-baru ini. Sebenarnya bukanlah lucu sangat tetapi ianya lebih kepada bagaimana nekcun dapat melihat keberkesanan ilmu yang nekcun kongsi dengan mereka itu telah mereka rasai dan adaptasikan di dalam membantu mereka meningkatkan kemahiran dan menguatkan jati diri.

Ketika aktiviti amali yang melibatkan tajuk 'menjadi pendengar yang berkesan' salah seorang dari perserta telah membuat satu teka teki dan mahukan semua kawan-kawan kumpulannya memberi jawapan dengan betul.
"Dengar baik-baik ya soalan saya!.. Siapa yang dapat jawab dengan betul akan dapat hadiah misteri dari fasilitator!.." dengan suara yang lantang peserta A berkata.
"Eh!.. apa pulak kena mengena dengan saya? Bila pulak saya janji nak beri hadiah?" segera nekcun bertanya sekadar mahu melihat sejauh mana creativity si A dan kumpulannya memberi alasan.
"Kenalah bagi hadiah, puan!... baru ada motivasi nak jawab!.."  balas si A, penuh mengharap.
"Okey!... saya akan beri hadiah misteri kepada sesiapa yang boleh jawab dengan betul. Tetapi kalau tiada siapa yang dapat jawab dengan betul, kamu semua pulak yang kena beri hadiah pada saya!.. Macam mana? Setuju?.." sengaja nekcun menduga kesungguhan mereka.
"No problem!..." jawab mereka serentak.
"Okey kalau begitu, sila A katakan apa teka teki kamu tu!.." nekcun menyuruh.
"Okey... dengar baik-baik... Apakah binatang yang boleh terbang, boleh berenang, boleh melompat? Sila jawab mulai dari sekarang!.." Si A segera menyatakan soalan teka-tekinya.

Kelihatan berkerut-kerut dahi masing-masing cuba mencari jawapan teka-teki itu.
"Anjing laut!.." Si B cuba menjawab.
"Kurang tepat!.." balas si A.
"Arnab!.." jawab si C
"Juga kurang tepat!... sikit lagi, sikit lagi..." Si A terus memberi semangat kepada kawan-kawannya.

Berbagai-bagai nama binatang yang mereka berikan tetapi satu pun tiada yang betul. Nekcun yang memang dah tahu jawapannya hanya tersenyum melihat telatah mereka yang begitu bersemangat.
"Heh!... semua tak betul, jadi apa jawapannya?" akhirnya si F berkata seolah sudah putus asa.

"Hah!.. apa saya cakap tadi, jadilah pendengar yang baik, sentiasa focus dan jangan mudah berputus asa!.. Cuba lagi!.." nekcun menyampuk untuk memberi galakkan kepada mereka.

"Ha!... saya tahu jawapannya!.." tiba-tiba si H berkata.
"Apa dia?" semua ahli kumpulan bertanya serentak.
"Burung boleh terbang, ikan boleh berenang dan katak boleh melompat!.. Betul tak?" dengan riak yang sungguh yakin si H mengangkatkan keningnya ke arah si A.
"Mengapa awak begitu yakin dengan jawapan awak?" segera nekcun bertanya sebelum si A sempat mengesahkan samada jawapan itu betul atau salah kerana memang nekcun telah berpakat dengannya untuk membantu nekcun menjayakan sessi aktiviti amali itu.
"Iyalah!.. kan memang burung terbang, ikan berenang dan katak melompat!.. Kan teka teki si A tadi  ialah binatang apakah yang boleh terbang, boleh berenang, boleh melompat. Dia tidak tanya binatang apakah yang boleh buat semua ketiga-tiga perbuatan itu sebaliknya A sebut satu-satu aktiviti yang berlainan. Jadi maknanya tak semestinya mesti binatang yang sama untuk boleh buat semua perbuatan yang disebut A tadi. Ia boleh dilakukan oleh binatang yang berlainan bagi aktiviti yang berlainan. Betul tak A?.." dengan senyum bangga si H menerangkan justifikasinya.

Mahu tidak mahu, si A terpaksa mengangguk tanda menyetujui hujjah si H. Nekcun juga segera bertepuk tangan tanda menyetujui jawapan si H.

"Jadi tuan/puan sekelian, sekarang anda lihat mengapa ramai di antara anda yang tidak dapat menjawab teka teki tadi adalah kerana anda kurang focus terhadap soalan yang ditanya. Anda tidak mendengar dengan baik sehingga anda tidak dapat menangkap perkataan2 penting dalam perkara yang diucapkan!..  Anda tidak menggunakan konsep 'seek to understand to be understood' dan mengambil segala apa yang diucapkan sebagai 'take for granted' sahaja. Untuk menjadi seorang  'counsellor' yang berkesan anda perlu menjadi pendengar yang baik dan sentiasa focus terhadap apa yang diperkatakan..." akhirnya nekcun memberikan pendapat nekcun.

Nekcun ni bukanlah seorang pakar motivasi yang hebat tetapi sekadar ingin berkongsi pengalaman dan ilmu yang boleh dimanfa'atkan oleh insan-insan yang memerlukan. Begitulah sedikit sebanyak panduan yang dapat nekcun kongsikan dengan mereka.

Bagi nekcun kriteria2 itu bukan sahaja untuk kita praktikkan ketika di tempat kerja tetapi juga ketika dengan keluarga kita. Contohnya ketika bersama pasangan kita. Kita perlu memahami apakah yang sebenarnya dimaksudkan oleh suami/isteri kita di dalam setiap ucapan mereka kerana tersilap mentafsir ucapan mereka, tidak mustahil ianya boleh mendatangkan implikasi yang besar sekiranya kita tidak dapat mengawal situasi yang timbul akibat kesalahtafsiran ucapan-ucapan tersebut.

Marilah sama-sama kita renung-renungkan apa yang nekcun katakan itu. Sekadar berkongsi pendapat dan pengalaman... Wallahualam.   

p/s: Novel terbaharu nekcun bertajuk 'Demimu Nazwa' banyak mengungkap kepada implikasi terhadap kesalahtafsiran ucapan pasangan dalam sebuah rumah tangga sehingga boleh menimbulkan situasi yang agak meruntun jiwa... Silalah dapatkan novel tersebut, InsyaAllah tidak akan merugikan... 

1 comment:

Kamsiah said...

salam
insya Allah akan menerjah bookstore utk cari novel tersebut...