Sunday, August 7, 2011

Mencari Kerahmatan NYA...

Pejam celik pejam celik, tak sedar dah seminggu kita berada di dalam bulan Ramadhan yang barakah ini. Terasa baru semalam nekcun berbicara dengan kekawan seangkatan tentang kasih sayang Allah yang bersedia untuk menerima segala rekod amalan kita semasa malam Nisfu Sya’ban, dan kini hampir tiba pula malam yang lebih rahmat dari segala malam iaitu Malam Lailatulqadar.

Nekcun amat bersyukur kerana menjadi umat Nabi Muhamad SAW yang mana terlalu banyak Rahmat Allah yang telah Allah peruntukkan kepada semua umat Nabi Muhamad SAW berbanding dengan umat-umat Rasul-rasul sebelum baginda.

Walaupun mungkin kita tidak dapat melakukan ibadah yang banyak berbanding dengan umat-umat sebelum Nabi Muhamad SAW kerana umur umat Nabi Muhamad SAW tidaklah sepanjang umur umat-umat terdahulu, tetapi Allah telah memberi kerahmatan NYA yang tidak terhingga kepada semua umat Nabi Muhamad iaitu Rahmat Malam Lailatulqadar

Nekcun tidak mahu berhujjah panjang tentang Rahmat Malam Lailatulqadar itu kerana nekcun yakin semua kita sudah tahu benar akan rahmat dan keberuntungan insan-insan yang dapat menemuinya. Oleh itu marilah kita sama-sama mencari malam yang penuh kerahmatan itu dengan memastikan ibadah puasa kita sekarang ini benar-benar diterima Allah SWT dan apabila kita keluar sahaja dari bulan yang barakah ini kita akan tetap terus mendapat keberkatan dan rahmat Allah itu sehingga ke akhir hayat kita. Teruskanlah melaksanakan semua amalan-amalan soleh disamping amalam khusus yang kita laksanakan sekarang walaupun kita telah keluar dari Madrasah Ramadhan ini kelak. (Kecuali solat Tarawikh laa…)

Dikesempatan ini juga nekcun ingin memohon ampun dan ma’af dari semua kekawan yang mengenali nekcun sekiranya ada kata-kata atau tingkah laku nekcun yang pernah menyakiti hati kekawan semua semasa kita bersiratulrahim ini. Semoga siratulrahim yang dibina akan kekal hingga ke akhir hayat dan mendapat keberkatan dari Allah SWT dan segala amalan kita akan diterima NYA. Amin…

4 comments:

sal said...

coooooool je apb. membaca n3 ini..
trimakasih berkongsi infojuga nasihat yg berguna..

insyaAllah kita sama2 mencari keberkatan bulan ramadhan ye..moga Allah dorongkan..ameen..

maza said...

..maza mencari rahmat Tuhan disebalik kesesakan sekarang ini jua.. uhuk!

bonus gomen sudah keluar.. maza senyum2 aje nekcun, mudah2an membawa rahmatan-alamin.. uhuk!

madammondoq said...

salam singgah.. pest yime singgah sini.. salam kenal nekcun..

kasihibu said...

salam ramadhan dan selamat menyambut lebaran yg akan tiba.
terasa pantas masa berlalu