Sunday, July 10, 2011

Alahai... Warna kuning pula yang difobiakan!...

Nekcun tergelak macam nak pecah perut pagi tadi ketika anak bungsu menegur ayahnya yang hendak pergi 'menebas' supaya menukar T-shirt yang dipakai ayahnya itu.

"Ayah!.. jangan pakai T-shirt warna kuning!.. tukarlah T-shirt warna lain!.." jerit si anak.
"Kenapa pulak tak boleh? Selama ni ayah pakai tak apa-apa pun!.." jawab si ayah selamba.
"Nanti polis tangkap!.. semalam ramai orang pakai T-shirt kuning ngan merah kena tangkap!.." ujar si anak lagi.
"Alaah!... itu semalam!.. semua dah bersih dah!.." balas si ayah lagi sambil tersenyum nakal penuh maksud tersirat.
"Kenapa Ji? Apa yang bersih?.." tiba-tiba kedengaran kawan atok yang sedang menunggu atok di hadapan rumah bertanya apabila terdengar atok menjawab kata-kata anaknya tadi.
"Tak ada apa!.. duit gaji dah bersih sebab isi petrol full tank semalam!.." jawab atok sambil tertawa kecil sengaja mahu mengusik kawannya yang memang selalu pergi 'menebas' dengan dia dan mereka selalu bertukar-tukar kereta mengikut giliran untuk menjimatkan petrol.
"Hah, uncle pun pakai baju kuning juga ke? Eh!.. kena tukarlah, uncle!.." anak nekcun tu menegur kawan atok pula apabila baru perasan dia pun pakai T-shirt kuning juga.
"Laa... pasal apa kena tukar!.. Hari ni uncle dengan ayah ada tournerment dan kumpulan kami dah diperuntukkan T-shirt warna ni... mana boleh tukar-tukar!.." jawab kawan atok sambil mengerutkan dahinya seolah hairan dengan saranan anak bungsu nekcun itu.
"Iya ke? Nanti kalau polis tahan uncle kena cakap macam tu tau supaya polis tahu ayah ngan uncle bukan nak pi mana-mana tapi nak pi main!.." anak nekcun dengan muka seriusnya seolah mengingatkan.
"Pasal apa pulak nak kena tangkap?... Uncle beli baju ni mahal tau!.. bukannya dapat free!.." sambil terus tersenyum, kawan atok tu seolah sengaja mahu menduga anak bungsu nekcun tu..
"Hahaha... uncle sajer nak usik saya kan?... Saya pun sajer jer nak gurau ngan ayah dan uncle pasal warna T-shirt ni sebab sekarang ni kan warna kuning ni tengah populsr dan sensitif!..." akhirnya anak nekcun tergelak kerana tak tahan menahan rasa geli hati kerana dapat mengusik ayah dan kawannya itu.

Eeemmm... entahlah!.. nekcun pun agak pelik dan hairan sekarang ni bila ada sesetengah golongan orang tu boleh jadi sensitif tak tentu hala pasal warna. Tak lama dulu nekcun masih ingat, orang-orang ni amat sensitif dengan warna hijau sehinggakan kain pakaian seragam anak-anak sekolah ugama warna hijau dipaksa untuk ditukar ke warna merah. Dan sekarang ni pulak warna kuning, sehinggakan sesiapa yang pakai warna kuning boleh ditahan untuk disoal siasat.

Nekcun bukanlah menyebelah mana-mana pihak kerana nekcun hanyalah seorang rakyat marhain dan bukannya orang politik. Tetapi bila ada gulungan-gulungan orang yang begitu sensitif pasal warna kuning tak tentu hala dalam seminggu yang lepas ni, nekcun agak kesal juga kerana sebagai Rakyat Malaysia yang Merdeka, adakah menjadi satu keraguan atau kesalahan kalau kita berjalan di mana-mana di tanah air sendiri terutamanya di ibu negara tercinta ini dengan memakai baju warna kuning? Bagi nekcun, ini tanah airku, aku rakyat yang merdeka dan apa pakaian ku adalah hak aku, jadi mengapa perlu ada sekatan yang sedemikian rupa?...

Eeemmm... entahlah!.. malas betul nekcun nak memikirkan perkara-perkara yang tak tentu hala tu!.. Tetapi sebagai rakyat yang bertanggungjawab, nekcun rasa kena jugalah nekcun ambil tahu sedikit sebanyak perkara yang memualkan itu. Sekurang-kurangnya untuk nekcun membuat sebarang kesimpulan yang mana betul dan yang mana salah ketika tiba masanya nanti. 

Kekadang nekcun terfikir juga, mengapakah kekadang tu sesetengah gulungan orang perlu melebelkan warna-warna tertentu sehingga menjadikan satu-satu warna itu amat sensitif dan ditakuti terutamanya di dalam kancah drama politik di negara kita sekarang ini, sedangkan warna-warna itu tidak bersalah apa-apa.

Nekcun teringat kata-kata seorang ustaz ketika nekcun menghadiri kuliah ilmu: Kita jangan sekali-kali takut kepada sesama makhluk Allah dan kita hanya perlu takut kepada Allah sebab Allah yang menciptakan semua yang ada di dunia ini. Jadi, kita jangan takut pada warna kuning ke, hijau ke atau biru ke kerana semua itu boleh bertukar pada bila-bila masa kalau Allah mengkehendakkinya. 

Nekcun juga teringat kata-kata seorang kawan yang mengatakan mengapa ada gulungan orang-orang yang benci warna hijau hinggakan seolah fobia atau pun allergic sangat pada warna hijau, dan kini mungkin gulungan orang yang sama juga akan fobia atau allergic pada warna kuning pula? Bukankah warna hijau itu warna di syurga!.. Warna hijau juga warna yang Allah suka dan sebab itulah Allah jadikan semua pokok-pokok dan tumbuh-tumbuhan sehinggakan menjadikan semua gunung ganang juga kelihatan berwarna hijau, dan mengikut kajian saintifik pula warna hijau adalah warna yang baik untuk pandangan mata.

Jadi mengapa mesti fobia pada warna hijau dan kuning kerana apa yang pasti yang telah Allah tunjukkan selama ini ialah dari warna kuning selalunya ia akan bertukar kepada hijau. Tak percaya?... Cubalah tengok kalau pada musim kemarau, rumput-rumput akan layu dan bertukar menjadi warna kuning, tetapi apabila kemudian Allah menurunkan hujan untuk menyegarkan rumput-rumput itu ianya akan kembali bertukar kepada warna hijau!.. Hah... betul tak?... Itulah kuasa Allah namanya. Jadi kita mesti yakin pada kuasa Allah yang boleh menciptakan atau menukarkan apa sahaja yang dikehendakkinya.

Nekcun juga masih ingat semasa sekolah dahulu. Semasa nekcun di kelas lukisan dan bila cikgu suruh mewarnakan lukisan menggunakan cat warna basah, cikgu selalu kata: Siapa tiada warna hijau boleh buat sendiri dengan mencampurkan warna kuning dan biru kerana apabila kuning dan biru dicampurkan ia akan menghasilkan warna hijau!... Hahaha... kalau kekawan tak percaya, cubalah buat sendiri!... 

Jadi secara kesimpulannya, bagi nekcun warna hijau adalah ketua bagi segala warna kerana salah satu sebabnya ialah warna hijaulah yang akan kekal hingga ke syurga kelak... Wallahualam!... Jadi janganlah kita terlalu taksub pada satu-satu warna atau fobia pada satu-satu warna lain pula!.. Semuanya adalah hak Allah jadi kita sebagai hambanya harus menghargai semua kejadian yang Allah ciptakan di dunia ini.... Wallahualam...

p/s: Harap janganlah ada pulak kekawan yang marah atau terasa hati bila membaca N3 nekcun ini kerana nekcun hanya menyuarakan apa yang nekcun rasakan secara peribadi dan tidak melibatkan sebarang atau sesiapa samada yang masih hidup atau yang sudah mati...   

3 comments:

HADI'S Nutri Meal said...

Inilah akibatnya apabila terlalu taksub kepada laporan akhbar. Sepatutnya kita hanya perlu taat kepada Al Quran.

sayangsayangibu said...

kuning tu warna di raja kan?
bukan semua kuning tak boleh di pakai hari minggu lepas, tp mungkin kuning tertentu saja (,")

kesian kuning jadi mangsa

sya suka durian isi kuning sodap, makan pun terasa di tekak .

Nek Cun said...

Adinda Long, memang betul tu... Sekarang ni ramai orang yang dah lupa nak rujuk apa-apa pada Al-Quran sebaliknya suka mengikut hawa nafsu sendiri sahaja...

----

Sayang2ibu, nekcun pun suka gak durian warna kuning. Kalau yang D24 tu lagi beeesssttt... hehehe...