Tuesday, June 22, 2010

Di mana kita akhirnya nanti?...

Suka nekcun nak berkongsi beberapa perkara yang boleh kita menfa’atkan bersama di dalam mengharongi hidup pada akhir zaman ini, sebagai pedoman dan ingatan.

Semasa dalam kelas siang tadi, ustaz ada mengatakan bahawa:

“ALLAH tidak melihat di mana kita bermula, tetapi DIA melihat di mana kita berakhir”

Memang kata-kata itu sungguh simbolik dan kita tidak akan faham kalau kita tidak mahu memahaminya. Apa yang dimaksudkan di sini ialah Allah mahu melihat bagaimanakah kita akan mengakhirkan hidup kita di dunia ini sebelum kita dibangkitkan semula di akhirat kelak. Adakah kita akan mati dalam keadaan seorang yang mukmin, atau seorang yang fasik atau seorang munafik.

Kita juga harus ingat bahawa dunia ini hanyalah seperti jambatan yang akan menyampaikan kita ke alam akhirat kelak kerana dunia ini tidak kekal. Setiap yang lahir ke dunia pasti akan mati dan pasti akan menempuh alam barzah sebelum kita mendapat tempat yang kekal di akhirat kelak.

Allah yang maha mengetahui segalanya. Dia yang mengetahui segala kelebihan atau kekurangan atau kelemahan setiap makhluk yang diciptaNya. Dan sebaik-baik makhluk yang Allah cipta di dunia ini adalah manusia. Allah memberi manusia akal untuk membolehkan manusia menjadi Khalifah untuk mentadbir kehidupan di dunia ini. Allah kurniakan segala rezeki dan nikmat kepada manusia di dunia ini.

Akan beruntunglah manusia yang sentiasa mensyukuri nikmat dan rezeki yang Allah berikan dengan sentiasa bertakwa dan beriman terhadapNYA tetapi akan rugilah manusia yang tidak mengingati Allah dalam hidupnya.

Namun Allah itu maha pengasih, maha adil dan maha penyayang. Allah juga maha pengampun. Allah sentiasa mengampunkan segala dosa dan kesalahan hamba-hambaNya sekiranya hamba-hambaNya sentiasa memperbaiki diri dengan bertaubat.

Orang-orang yang sentiasa bertaubat, Allah akan beri beberapa kelebihan, antaranya:-

1) Orang yang selalu bertaubat dengan menyesali segala perbuatan dosa yang telah dilakukannya, akan sentiasa diberkati dan akan diberikan kejayaan di dalam kehidupan dan usahanya.
2) Orang yang sentiasa bertaubat adalah tanda orang yang bertaqwa.
3) Orang yang selalu bertaubat juga akan Allah kukuhkan kedudukannya.
4) Orang yang sentiasa bertaubat akan dikurniakan Allah dengan nikmat yang banyak.
5) Orang yang selalu bertaubat juga akan menjadi orang yang sentiasa diperkenankan do’anya.


Itulah beberapa kelebihan-kelebihan bagi orang-orang yang sentiasa bertaubat, menyesali segala dosa-dosa yang telah dilakukan dan hidupnya hanya bergantung kepada Allah. Segala kelebihan itu akan Allah beri dari dunia sampai ke akhirat.

Subhanallah!.. Maha besar Allah… semoga kita semua akan menjadi orang-orang yang sentiasa mendapat keredhaan Allah dari dunia hingga akhirat. InsyaAllah…

"Berpesan-pesanlah walaupun hanya sebaris ayat!.." Wallahualam...

5 comments:

en_me said...

insaff kanns.. uhuhu

maza said...

aduhaiii ayat ini menyontap perasan den.. huhuu

“ALLAH tidak melihat di mana kita bermula, tetapi DIA melihat di mana kita berakhir”

noorlara said...

Benar, amat besar faedahnya bertaubat tapi kekadang berpuluh puluh kali taubat perbuatan yg jahat dibuat berulangkali jugak. Tu bukan taubat tapi tahubuat je.
kite kene selalu disuap dengan tulisan yg berbentuk kerohanian agar tidak lupe.

tq

sal said...

salam.Allahhu Akbar..sungguh menyentuh kalbu dan sanubari..ALLAH MAHA PENYAYANG ..Moga kita semua dilimpahi rahmat dan hidayahNYA, Amin!!!!

dkama said...

Di mana kita berahhir... Tq nekcun... PEACE...