Thursday, December 3, 2009

Ke manakah tujuan kita?...



Kehidupan begitu pantas berlalu, kini Disember, penghujung tahun telah tiba kembali. Rasanya baru lagi Disember tahun lalu berlalu, tetapi kini Disember tahun ini pula akan meninggalkan kita. Masa begitu pantas sekali berlalu dan akan terus meninggalkan kita tanpa dapat kita memberhentikannya. Masa yang kita katakan sekarang sudah tidak lagi sekarang dan ia akan terus meninggalkan kita buat selama-lamanya.

Apakah tujuan penghidupan kita sebenarnya? Adakah hanya untuk pergi kerja setiap hari dan terpaksa melalui kesesakan lalu lintas apabila lewat keluar dari rumah atau kita perlu keluar rumah begitu pagi untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas dan kemudian tiba balik dirumah selepas azan magrib berkumandang.
Kemudian dengan keletihan dan kepenatan kita mencari sedikit hiburan duduk dihadapan TV sebelum masuk tidur untuk persediaan bekerja semula keesokan harinya. Tidak dapat dinafikan betapa beruntungnya bila mendapat kerja yang baik dengan gaji yang agak besar juga, dapat juga menghantar anak ke sekolah, membeli kenderaan, membeli rumah dan berbagai-bagai lagi keperluan kehidupan. Tetapi adakah itu mencukupi?

Jika direnungkan firman Allah swt yang menyatakan kehidupan manusia ini sesetengahnya adalah seperti binatang ternak yang meragut dipadang rumput mungkin kita perlu menganalisa kembali kehidupan kita kerana kita juga setiap hari pergi bertugas sama seperti binatang ternak yang pergi ke padang rumput, mencari makanan dan tentu sekali kita mahukan yang terbaik seperti juga binatang ternak akan mencari makanan yang terbaik.
Walau di mana syarikat kita berkerja tentu sekali ada pemiliknya, dan kita perlu melakukan yang terbaik buat pemilik syarikat, namun ada pemilik yang lebih besar dari pemilik yang mempunyai syarikat tersebut kerana semua syarikat yang ada adalah milikNya, ia mampu melakukan apa sahaja kepada syarikat-syarikat dimana kita bekerja. Tentu sekali arahan dan kehendaknya perlu kita utamakan dan memikirkan apakah tujuan sebenarnya kehidupan atau pekerjaan yang kita lakukan.

Ada orang berkata kalau banyak duit sekalipun tetapi duit yang banyak tidak mampu ditukarkan kepada pahala maka segalanya duit itu sebenarnya tidak berguna kerana tidak memberikan kebaikan kepada kehidupan kita diakhirat, jika ada harta tetapi harta tidak dapat ditukarkan kepada pahala juga akan menyebabkan kita menyesal kerana tidak berjaya mengunakannya dengan baik sekali.
Begitu juga jika ada pangkat atau kedudukan atau apa sahaja yang kita miliki, persoalannya adakah kita benar-benar hendak menukarkan segala yang kita miliki untuk mendapat pahala dari Allah swt. Sebanyak mana duit kita atau sebaik mana harta kita atau setinggi mana pangkat kita atau serajin mana kita bekerja jika kita tidak dapat memenuhkan tujuan kehidupan kita dijadikan, maka kita akan berada di dalam kerugian. Marilah kita mencari sedikit ilmu dari Al Quran agar mendidik hati untuk takut hanya kepada Allah swt. Amin

3 comments:

maza said...

wow! so astonishing lorr. huhuhu

syabas nekcun... satu entry yg cukup baik.. dan nekcun mula berbicara ttg ini.. wow!

pendek kata, jom kita tukarkan segala apa pada kita kepada pahala,. .kanzz.. huhuhu

kirana said...

Betol... setiap hari seharusnya membawa sedikit kesedaran dlm hati setiap org.

Lama tak dengar khabar? Nekcun sihat? Selamat hari raya aidil adha (belated). Semuga sukses selalu.

nin said...

stuju2... nekcun telah buat hati sy terusik... muhasabah diri.. rasa tlalu kerdil diri ini.. TQ nekcun... nekcun mmg cun!!!