Sunday, January 25, 2015

Musibah... ujian, peringatan atau bala...

Masih terngiang-ngiang di telinga NekCun suara lirih seorang 'makcik' ketika NekCun dan kawan-kawan berbicara dengannya semasa dalam misi bantuan pasca banjir baru-baru ini.

"Apa-apa pun makcik redha dengan segala apa yang berlaku ini. Mungkin ini adalah cara yang terbaik yang ALLAH aturkan untuk kami di kampung ni membersihkan dosa-dosa kami, jadi makcik redha..." ujar makcik itu yang jelas kedengaran keikhlasan dalam suaranya.

"Tabah sungguh hati makcik. Saya benar-benar kagum dengan ketabahan makcik melihat rumah makcik yang sudah musnah keseluruhannya ini." komen salah seorang geng kami di dalam misi bantuan itu.

"Tak mengapalah nak... mungkin ALLAH nak beri makcik rumah yang lebih besar dan indah di syurga nanti. Dapat berteduh di masjid ni buat sementara waktu ni pun, makcik dah rasa syukur sangat." jawab makcik tu lagi dengan penuh keikhlasan.

Subhanallah... itulah sedikit sebanyak reaksi mangsa-mangsa banjir yang dapat kami temui ketika membantu membersihkan kampung yang terlibat. Hampir keseluruhan mereka begitu sabar dan tabah menghadapi musibah yang telah menimpa mereka itu.

NekCun teringat kata-kata seorang ustaz bahawa ALLAH timpakan musibah pada manusia atas 3 sebab iaitu:-

1) Sebagai ujian ALLAH kepada makhluknya kerana ALLAH sayang pada makhluknya dan dengan ujian itu DIA mahu makhluknya sentiasa kembali mengingatiNYA. Merayu padaNYA.
2) Sebagai amaran atau peringatan ALLAH kepada makhluknya agar tidak mudah lalai di dalam melaksanakan segala perintahNYA. Apabila sudah ditimpa musibah, barulah manusia akan sering bermuhasabah diri dan akan mula mempebaikki apa yang kurang untuk mencari redha ALLAH.
3) Bala atau azab yang ALLAH turunkan kepada semua (tidak kira siapa) oleh sebab kemungkaran dan kekufuran yang dilakukan oleh sebilangan manusia. Inilah yang kita khuatirkan, kerana jika ada di kalangan kita orang yang mungkar dan apabila ALLAH murka, maka musibah yang terjadi akan menimpa sesiapa sahaja dan bukan hanya orang2 yang mungkar itu sahaja.

Secara dasaranya, musibah boleh berlaku dan menimpa sesiapa sahaja di dunia ini, cuma tahap atau peringkat penerimaan terjadinya musibah itu yang berbeza-beza. Sekiranya seseorang itu adalah seorang yang beriman, berilmu yang menafaat, baik akhlak dan amal ibadahnya, maka musibah yang terjadi padanya mungkin adalah hanya ujian dari ALLAH untuk menaikkan darjatnya di sisi ALLAH.  

Begitu jugalah bagi seseorang yang beriman dan baik akhlaknya tetapi kekadang lalai di dalam melaksanakan amal ibadahnya, maka musibah yang berlaku padanya adalah sebagai amaran atau peringatan dari ALLAH agar mereka kembali  meningkatkan amalan-amalan mereka sebaik-baiknya.

Namun bagi orang yang tiada iman serta sentiasa engkar perintah ALLAH, akan merasakan segala musibah yang terjadi adalah merupakan bala atau azab ALLAH kepada mereka. Mereka akan terus sombong dan menyalahkan ALLAH. Mereka tidak sedar bahawa azab ALLAH di akhirat kelak adalah lebih terok jika mereka terus sombong dengan kemungkaran mereka, melainkan jika mereka sedar dan bertaubat. 

Manakala orang yang teguh imannya tidak akan pernah menyalahka ALLAH sekiranya ditimpa musibah sebaliknya mereka akan bermuhasabah diri dan redha akan segala yang terjadi kerana bagi mereka semua itu adalah ujian ALLAH untuk menguji sejauh mana teguhnya iman dan taqwa mereka kepada ALLAH, serta sejauh mana ALLAH mahu menguji kesabaran mereka. Sesungguhnya orang yang sabar dan redha akan ujian ALLAH akan ALLAH naikkan darjat mereka di akhirat kelak. Itulah salah satu hikmah yang kita manusia biasa tidak sedar dan sering mengeluh ketika ditimpa musibah. 

Semoga dengan segala musibah yang terjadi di negara kita sepanjang tahun 2014 lalu akan dapat memberi peringatan kepada kita semua untuk segera bermuhasabah diri. Semoga ALLAH akan mengampunkan dosa-dosa kita, samada yang kita sedar atau yang tidak kita sedar dan akan menaikkan darjat kita di sisiNYA. Semoga ada hikmah yang mulia menanti kita di akhirat kelak. Aammiinnn... 

2 comments:

mamawana said...

Assalamualaikum

Manisnya iman. Redha org beriman. Untunglah orang2 yg beriman.
Jaga Allah.
Jaga Iman.
Allah akan jaga kita.
Doniya hanya DAKI hey..

Nek Cun said...

Waalaikumussalam mamawana... NekCun setuju benar dengan komen mamawana tu... Semoga kita tidak tertipu dengan DAKI Doniya naaa...