Wednesday, March 13, 2013

Tahniah Wira-wira ku!...

Hati nekcun memangnya akan mudah sebak setiap kali membaca berita mengenai para 'wira-wira' kita yang terkorban di Lahad Datu & Semporna, Sabah baru-baru ini. Sesungguhnya memang nekcun sentiasa mendoakan roh-roh mereka itu akan dimasukkan ke dalam golongan para syuhada'...InsyaALLAH. 

Hati nekcun juga turut gembira apabila pihak Kerajaan mengikhtiraf akan segala usaha dan perngorbanan anggota-anggota keselamatan iaitu PDRM dan juga ATM dengan menaikkan gaji mereka setara dengan lain-lain jawatan perkhidmatan awam.

Bagi nekcun imbuhan itu sepatutnya telah lama dahulu diberikan kepada mereka dan bukannya setelah berlaku perkara yang tidak kita ingini baru-baru ini, kerana secara dasarnya nekcun berpendapat bahawa anggota2 PDRM & ATM inilah yang sebenarnya layak diberi imbuhan yang tinggi kerana kesediaan mereka mengambil resiko yang tinggi bagaikan menggadaikan nyawa ketika melaksanakan tugas-tugas mereka jika dibandingkan dengan pegawai-pegawai jawatan perkhidmatan awam yang lain yang duduk di dalam bilik pejabat yang selesa dengan hawa dingin dan perabut2 yang lengkap. 

Tidak dinafikan setiap kerja dan jawatan itu ada nilai tugas dan tanggung jawabnya masing-masing. Tetapi, cubalah kita bayangkan kalau semua orang di Malaysia ini hanya mahu jadi pegawai yang duduk di pejabat dan tiada siapa yang mahu mengambil resiko untuk menggadaikan nyawa mereka sebagai wira-wira yang perlu berhadapan dengan perlbagai kemungkinan di dalam menjaga keamanan negara, apakah akan jadi pada kita semua dan juga tanah airku yang tercinta ini? Maka tidak dapat nekcun nafikan bahawa pengorbanan seorang anggota polis atau tentera itu adalah lebih mulia dan bernilai dari seorang pegawai yang duduk di bilik pejabat yang selesa.

"Alaahh... kau tu pandai cakap jer!... Kalau betul begitu kenapa dulu kau tak masuk jadi polis atau pun askar?" kedengaran seorang mengejek nekcun ketika kami berbicara tentang perkara itu.

"Aku mengaku aku tidak seberani mereka, sebab itulah aku tak jadi askar atau polis. Jadi sebab itulah aku amat mengkagumi mereka-mereka yang benar-benar ikhlas & jujur ketika melaksanakan tugas-tugas mereka sebagai anggota tentera atau polis. Aku sentiasa menganggap mereka sebagai 'mujahid' semasa menjalankan tugas-tugas mereka kerana mereka sanggup mengambil resiko atas nyawa mereka untuk kebaikkan dan keselamatan orang lain. Bukankah itu 'berjihad' namanya?" soal nekcun agak emosional.

"Bukankah 'mujahid' atau 'berjihad' itu hanyalah bagi orang-orang yang sukarela berkorban untuk menegakkan Kalimah ALLAH atau tugas-tugas ke jalan ALLAH? Anggota2 tentera dan polis di bayar gaji untuk bertugas, jadi memang patutlah mereka menjalankan tugas-tugas yang dipertanggung jawabkan kepada mereka!.." komen seorang lagi kawan nekcun.

"Betul, mereka di bayar gaji. Tetapi kita harus faham bahawa makna 'jihad' itu adalah amat luas. Setiap perbuatan atau kerja yang diniatkan kerana ALLAH dan dilaksanakan untuk memberi kebaikkan atau manafaat kepada orang lain adalah juga dianggap sebagai 'jihad'. Cumanya 'degree' jihad itu yang berbeza-beza..."

"Maksudnya?..."

"Jika kita melaksanakan sesuatu tugas itu kerana mengikut perintah ALLAH dan ditambah pula hasil dari tugas kita itu akan banyak memberi manfaat atau kebaikkan kepada orang ramai, sementara kita pula terpaksa mengambil resiko yang tinggi untuk melaksanakan tugas-tugas itu, maka pastinya ALLAH akan memberi pahala atau balasan yang lebih tinggi dan mulia berbanding tugas-tugas yang tidak memerlukan resiko yang tinggi..."

"Secara dasarnya semua kerja yang kita laksanakan yang tidak menyalahi syariat Islam adalah sebagai 'berjihad'. Contohnya, seorang lelaki bekerja sebagai pegawai pentadbir yang duduk di pejabat yang selesa tanpa sebarang bahaya kerana untuk mencari rezeki yang halal untuk menyara anak isterinya adalah juga satu 'jihad' kerana menyara anak isteri itu adalah perintah ALLAH. Manakala, seorang lelaki yang bekerja sebagai anggota tentera juga bekerja untuk mencari rezeki yang halal untuk menyara anak isterinya tetapi tugasnya memerlukan resiko yang tinggai terhadap nyawanya sendiri dan hasil tugasannya itu pulak dapat memberi kebaikkan bukan sahaja kepada anak isterinya tetapi juga kepada orang ramai atau negara, maka sudah pastinya nilai pengorbanan kedua jawatan itu adalah berbeza..."

Bagi pemikiran nekcun berdasarkan ilmu yang sedikit yang telah nekcun perolehi dari ustaz2 & ustazah2, memang setiap kerja dan tugas itu adalah 'jihad' sekiranya kita laksanakan kerana mengikut perintah ALLAH dan dapat memberi kebaikkan kepada orang lain sebagaimana yang diwajibkan dalam Islam. Hanya tahap ketinggian nilai 'jihad' itulah yang berbeza-beza. Bagaimana pun nekcun tidak berani untuk menghuraikan dengan lebih lanjut kerana nekcun bukanlah seorang yang arif atau yang layak untuk mempertikaikan hukum-hukum ALLAH itu.

Namun nekcun yakin ALLAH itu maha mengetahui dan maha adil, maka pastinya orang-orang yang lebih berkorban untuk kebaikkan orang lain akan mendapat lebih kerahmatan dan keredhaan ALLAH. Dan sebab itu jugalah nekcun tetap berpendapat bahawa tugas seorang anggota tentera dan polis itu adalah lebih tinggi nilai 'jihad'nya berbanding dengan jawatan-jawatan perkhidmatan awam yang lain.... Wallahualam.

Semoga ALLAH akan sentiasa memelihara keselamatan anggota-anggota tentera dan polis Malaysia yang sentiasa bertungkus lumus menjaga keselamatan dan kesejahteraan tanah air tercinta ini dan semoga para wira yang telah gugur itu akan termasuk ke dalam golongan para syuhada'... Ameennn...           

2 comments:

Imanisa riana @ sarimah said...

Assalamualaikum NekCun,
Mungkin kenaikan gaji ni akan lebih beri semangat pd perajurit dan polis utk lebih memartabatkan profesion mrk. Lepas insiden Lahat Datu, ramai nak muda yg berkobar-kobar nak jadi wira negara. Mungkin ramai yg akan sertai pasukan keselamatan ni.
Jihad yg paling besar adalah memerangi hawa nafsu. Maka nak dpt jihad, perangilah hawa nafsu sendiri.

Nek Cun said...

Memang betul tu Sarimah... Memerangi nafsu adalah jihad yang paling besar kerana nafsu boleh membuat manusia hilang harga diri sebagai manusia... Wallahualam...